Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IVS med én ejer - ophavsret

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Gråsten
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil der være noget i vejen for, hvis man opretter et IVS at aftale med sit eget selskab - feks. i direktørkontakten - at ophavsret til kildekode tilhører en selv, mens selskabet samtidig har en ikke-overdragbar ret til den?

Jeg kan i hvert fald ikke se hindringer i lov om ophavsret i forhold til dette da $59 specifikt er nævnt som en paragraf der kan fraviges ved aftale.

Der er måske nogle problemer i forhold til aftaleret eller selskabslovgivning fordi man har 2 kasketter på?

Ved fremtidig involvering af andre interessenter - feks. investorer der naturligvis ville synes det var en meget dårlig idé skulle det så gerne være muligt at opsige den aftale hvis ejeren og selskabet er enige - og det er de nok :)

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Alt mellem dig og selskabet skal ske på markedsmæssige vilkår. Hvis retten er hos dig privat vil du derfor være nød til at lave en aftale mellem dig og selskabet, hvor der sker betaling for udnyttelse af retten. 

Fra Gråsten
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :

De ville jo ikke være tale om at ophavsretten ville være hos mig, men hos mig og selskabet i forening - med begrænsninger for selskabet. Og jeg ville være ansat til at frembringe koden - godt nok uden løn men det er jo meget typisk for iværksættere at de ikke giver sig selv løn før der er penge i kassen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Nielsen:

De ville jo ikke være tale om at ophavsretten ville være hos mig, men hos mig og selskabet i forening - med begrænsninger for selskabet. Og jeg ville være ansat til at frembringe koden - godt nok uden løn men det er jo meget typisk for iværksættere at de ikke giver sig selv løn før der er penge i kassen?

jeg kan heller ikke se du kan optræde som ansat og kræve ophavsretten for det du laver i forhold til et selskab. Det vil skulle ske til markedsvilkår men du kan jo sagtens stille kravet ved et salg og se hvad køber så siger - men ved evt konkurs tror jeg ikke på den hvis det er 100% armslænge og markeds betalt i et selskab

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Gråsten
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det ville kun være i forhold til at jeg ville være nødt til at lukke firmaet det ville være interessant.

Det er vel heller ikke markedsvilkår at man arbejder uden løn for sit eget selskab, men det er der jo rigtig mange der gør?


I forhold til et salg eller få investor ind mm. ville den aftale skulle rives i stykker først:)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Nielsen:

Ja det ville kun være i forhold til at jeg ville være nødt til at lukke firmaet det ville være interessant.

Det er vel heller ikke markedsvilkår at man arbejder uden løn for sit eget selskab, men det er der jo rigtig mange der gør?

det har intet med hinanden at gøre - at du er uden løn og at du vil sikre værdier kan holdes uden for - der er ikke sammenhæng

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Gråsten
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det kan jeg godt følge. Hvordan skal man så forholde sig til den kode man skriver før man stifter selskab? Man kan jo ikke bruge det som indskud mener jeg?

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Nielsen:

De ville jo ikke være tale om at ophavsretten ville være hos mig, men hos mig og selskabet i forening - med begrænsninger for selskabet. Og jeg ville være ansat til at frembringe koden - godt nok uden løn men det er jo meget typisk for iværksættere at de ikke giver sig selv løn før der er penge i kassen?

Dette handler ikke om løn. Retten kan ejes af en eller flere juridiske personer/selskaber, men så skal det være på ligemæssige vilkår eller der skal foreligge en klar aftale for hvordan indtjeningen fordeles mellem rettighedshavere. Du kan ikke grænse på den måde i forhold til rettighedshavere. Hvis du vil gøre det, så er du nød til selv personligt at være rettighedshavere samt lave en aftale med dit selskab om at de anvemder rettigheden mod en markedsmæssig betaling. Denne betaling betragtes ikke direkte som løn i dit selskab. 

Hvis du kan gøre det så simpelt som du foreslår, så vil ingen have deres rettigheder i selskaberne af samme årsag som John beskriver. 

Du kan evt. beskrive til os hvad formålet med dit opsæt skal være. Umildbart er det min opfattelse at du enten tror at du kommer til at lukke selskabet eller sælge det på et tidspunkt, så du prøver at finde en måde at tage røven på andre. Ellers kan jeg ikke se, hvorfor rettigheden ikke skal ligge i selskabet, hvis det er s godt et produkt.

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Nielsen:

Ja det kan jeg godt følge. Hvordan skal man så forholde sig til den kode man skriver før man stifter selskab? Man kan jo ikke bruge det som indskud mener jeg?

Du indskyder det i selskabet ved stiftelse. Hvis det har kostet noget at få udviklet, kan du argumentere at det skal indskydes til kostpris, da du formentlig ikke har opnået proof-of-concept som gør at det er mere værd. Hvis det ikke har kostet noget, så indskyd det til 1 kr. 

Fra Gråsten
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 23:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er endnu ikke sikker på om/hvornår jeg ville stifte selskab, eller om det ville være bedre at køre som personlig virksomhed. Har stadig ikke de store udgifter endnu og ingen indtægt for min "hobby".

Meningen er langt fra at holde  aftalen skjult for en køber/investor - det ville jo være en væsentlig oplysning som jeg holdt tilbage som jeg ville være personligt ansvarlig for, og i øvrigt være moralsk forkasteligt. I det tilfælde ville det være optimalt som jeg skrev ovenfor at aftalen bare kunne rives i stykker som om den aldrig havde eksisteret:) 

Det var mere i forhold til tilfældet at jeg måtte være nødt til at lukke selskabet.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)