Hej, alle I erfarne personer Oplistet efter datoer: 15.12.2017: Køb af brugt stillads af privatperson, incl. kvittering: 2.000 kr. 22.12.2017: Modtager E-mail fra ERST.dk om, at SKAT har godkendt og oprettet min enkeltmandsvirksomhed. PS: På www.proff.dk står der: "Etableringsår:15-12-2017" ??? 31.01.2018 - 02.02.2018: Mit første job som selvstændig (jeg er ved at skrive faktura netop nu) Begynder-spørgsmål: 1: Kan jeg trække stilladset fra, trods køb før firma-opstartsdato? 2: Burde jeg have opgivet mit første skatte-/moms-regnskab allerede ved årsskiftet...? 3: Andet jeg burde vide...? MVH: webfab |
Ja du kan trække dit stillads (uden moms da købt uden moms) fra i det regnskab du skal lave for 2017 - Er det din eneste regnskabspost i 2017 er det jo relativt simpelt et underskud på de 2000 kr som giver dig det beløb i fradrag for 2017 (det kan du med ting du har købt alene for at stifte dit nye firma - også selv om det var købt op til 6 mdr inden)
Du skal ikke 0 indberette moms for 4 kvartal 2017 hvis du er momsregistreret og ikke har moms ind eller ud i øvrigt
du skal udfylde udvidet selvangivelse med dit underskud i rubrik 112 - og får udvidet selvangivelse ved at sætte kryds i - startet virksomhed under året i selvangivelse/årsangivelse - Det har du frem til 1/7 til
Læs evt min letlæste bog om netop enkeltmands (og PMV - I/S) som ebog eller paperback for at kende meget mere til hvad du skal med skat og moms og en masse andet - Jeg husker det som at e-bogen koster så lidt som 55 kr og paperback ikke meget mere http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html
god vind med det
vh John H