Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Registrering af ejerforhold?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. May 09
Indlæg ialt: 112
Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens.

Hvis jeg skal eje 15% af et anpartsselskab, vil det så være tilstrækkeligt at udarbejde en ejeraftale, men ikke nødvendigvis at registrere det hos erhvervsstyrelsen således at det er offentligt?

Jeg forestiller mig delvist at det kan være lovpligtigt at lade sit ejerskab registrere og dernæst kan der muligvis være et besvær med at løfte bevisbyrden for ens ejerskab, hvis der nogensinde skulle opstå uenighed mellem os ejere?

Ser frem til svar, tak! Og god weekend!

Mvh

Vincent

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej så snart over 5 procent skal det registreres som legal ejer.

Dertil vil det altid fremgå af selskabets anpartsbog hvem der ejer hvor meget. Anpartsbogen er som udgangspunkt inne offentlig tilgængelig men skal foreligge på selskabets adresse.

Tilmeldt 28. May 09
Indlæg ialt: 112
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det lovpligtigt? Og altså ulovligt ikke at gøre det?

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er lovpligtigt ja, såfremt der slet intet registreres bliver selskabet sendt til tvangsopløsning... men jeg mener slet ikke selskaber kan registreres i dag uden registreringen gennemføres anyways

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

vjm1101:

Er det lovpligtigt? Og altså ulovligt ikke at gøre det?

Det er lovpligtigt for et selskab, at registrere både legale og reelle ejere.

Hvis der slet ikke sker registrering af legale / reelle ejere, risikerer selskabet tvangsopløsning.

Bevidst undladelse af korrekt registrering vil formenligt medføre en bøde, hvis det bliver opdaget.

Legale ejere er dem, der ejer selskabets kapital direkte. Alle med over 5% af kapitalen skal registreres.

Reelle ejere der den/de personer, der har reelt ejerskab til selskabet, eventuelt gennem holdingselskaber mv.

Man skal registreres som reel ejer, hvis man kontrollerer mindst 25% af kapitalen eller har anden reel kontrol jf. vedtægter eller ejeraftale (fx. vetoret eller ret til udpegelse af bestyrelsesmedlem). Du nævner selv en ejeraftale, så afhængigt af hvilke rettigheder den giver dig, skal du måske også registreres som reel ejer, selvom du kun ejer 15% af kapitalen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:53
Hvor mange stjerner giver du? :

For god ordens skyld er der endnu ikke hjemmel til tvangsopløsning for manglende indberetning af reelle ejere. Lovforslag om dette bliver formentligt fremsat i næste måned.

Tilmeldt 28. May 09
Indlæg ialt: 112
Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, interessant. Det skal dog siges, at der vil være registreret en ejer (100%) og vi ville så have en ejerskabsaftale inter partes. Så, på baggrund af at der vil være en reel ejer med 100% vil det jo ikke blive tvangsopløst. Spørgsmålet er mere om det er lovligt at aftale 15% uden at have det registreret og om jeg evt vil få problemer ved en senere tvist?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :

De 15% overstiger bundgrænsen på 5% og der skal så ske registrering som legal ejer.

Med 15 % skal der ikke ske registrering som reel ejer. Det er kun hvis du kommer over 25 % kontrol via andre rettigheder - eksempelvis stemmerettigheder mv.

Registrering af reelle og legale ejere er ikke et udtryk for et eksakt ejerskab, da det kun er intervaller som indberettes. Hvad der er afgørende er hvad der er registreret i anpartsbogen, som selskabet selv skal holde styr på og hvori alle handler med selskabets anparter skal registreres.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja du skal registreres som legal ejer - men jeg fornemmer lidt, at du slet ikke sådan rigtig skal/ vil / må være ejer officielt når du skriver det er noget med en "ejeraftale interpaties" 

Altså for at VÆRE 15% ejer skal du jo købe 15% - til den pris I bliver enige om (må ikke være erstatning for løn med skat og dermed sat for lavt) - Kun ved at du jo så overtager de 15% i andet end ejeraftale - bliver du ejer. og skal jo så registreres

Er det alene noget du mener skal være en aftale at I opfører jer som om du ejer 15% - ja så ejer du dem jo ikke og ja så kan der vel lettere løbes fra aftale osv - og er det en aftale om at du senere kan købe så bør der jo føres mere til aftalen og ses på skattekonsekvens

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Jan 13
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

vjm1101:

Ok, interessant. Det skal dog siges, at der vil være registreret en ejer (100%) og vi ville så have en ejerskabsaftale inter partes. Så, på baggrund af at der vil være en reel ejer med 100% vil det jo ikke blive tvangsopløst. Spørgsmålet er mere om det er lovligt at aftale 15% uden at have det registreret og om jeg evt vil få problemer ved en senere tvist?

Korret, selskabet vil så ikke blive tvangsopløst, men nej, selvfølgelig er det ikke lovligt, at undlade at opdatere oplysningerne i ejerregistreret, når der sker ændringer. 

Du vil nok godt på et senere tidspunkt kunne oplyse, at det er en forglemmelse at det ikke er opdateret, men det gør det ikke mere lovligt. 

P.S. der er forbavsende mange selskaber der glemmer at opdatere disse ændringer, og det har indtil videre konsekvens ved senere opdatering tilbage i tiden. Om der på et tidspunkt kommer en konsekvens ved det, skal jeg ikke kunne sige. 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)