Hej, Jeg søger lidt hjælp ifht. inddeling af ejerskab i et nyt selskab: Lidt info: - Vi er 2 der vil starte et selskab, hvor min partner vil være mere aktiv end mig. Han vil hovedsageligt stå for den daglige drift, hvor jeg vil fokusere mere på den økonomiske del. - Han vil bidrage med 50k og jeg med 80k, pengene bliver betalt tilbage, når/hvis der er overskud i firmaet. - Der vil blive taget et lån i firmaet, hvor vi begge hæfter solidarisk for lånebeløbet, det skal siges at han har ingen privatformue udover de 50k og jeg har 100k udover de 80k, altså vil det først og fremmest være mig der skulle hæfte solidarisk, selvom der selvfølgelig vil blive skrevet i ejeraftale af vi hæfter hvor den individuelle ejerandel af firmaet, altså ved en konkurs, ville mine penge blive inddraget af banken til at dække tabet og derefter ville jeg kunne indkræve det skyldte beløb af min partner. - Det skal siges det er hans ide og jeg har valgt at investere i ideen. Mit spørgsmål er således: Hvad ville en fair fordeling af ejerskabet være under disse omstændigheder? På forhånd tak for jeres tid! |
Det kan jeg ikke svare på - det kunne være 5/13 og 8/13 dele men alt andet også
Det med at han vil skyde ind og du vil skyde ind må så betyder, at I stifter firmaet for et eller andet småt og så låner han det 80t og du 50t for ellers kan man ikke trække sin kapital tilbage uanset hvad - først når man sælger eller lukker
Husk ejer aftale som det vigtigste uanset hvad http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html
vh John Hannover