Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dansk webshop, som sælger til Norge. Moms?

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Mick Rasmussen:

Cookie - John Hannover:

Mick Rasmussen:
Det at du bruger et .no domæne gør at din webshop de facto er anset som norsk, og det vil udløse norsk registreringspligt. Der findes flere retsafgørelser på dette
Uden helt at have gennemtænkt  men har Norge tænkt lidt længere end DK, for der vel rigtigt mange udenlandske selskaber med DK url og vel givrt ikke dansk skat/moms?

vh John H

Jeg tror den store forskel er at hvemsomhelst kan registrere et .dk domæne, mens det kun er firmaer og privatpersoner med norsk tilknytning som kan registrere .no domæner (hvis vi ser væk fra brugen af stråmænd, noget som jo faktisk også er i strid med reglerne fra NORID). Det har derfor været ret let for det norske retsvæsen at stadfæste at drift på et .no domæne = norsk tilhørighed, og dermed registreringspligt.  

jep - men lidt sjovt at .se og .dk ikke er bygget på samme måde med samme krav - men det er måske nogle eu regler der siger man ikke må forbeholde osv - for ellers var det jo set med rent danske øjne, ikke så skidt hvis .dk signalerede dansk virksomhed og de der ville bruge det - havde dansk moms og måske tilmed betalte skat til Danmark

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Schweiz
Tilmeldt 19. Nov 11
Indlæg ialt: 26
Fra  Webshop Skrevet kl. 09:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John og Mick for jeres gode svar.

Jeg er ved at gå igang med at sælge i Norge via et norsk domæne fra Danmark.

Skal jeg forstå det sådan, at det er ulovligt? Selv har jeg købt et norsk domæne vira 1st Domain.

Så vidt jeg har læst mig til er alt uden moms - dvs. køberen i Norges skal betale momsen.

Hvad bør jeg gøre?

Med venlig hilsen

Ole 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Ole Madsen:
Så vidt jeg har læst mig til er alt uden moms - dvs. køberen i Norges skal betale momsen.


Du er nødt til skelne mellem mellem om du sælger fra .no eller .alt-muligt-andet. Sælger du fra .alt-muligt-andet ( eks. .com eller .dk) og delen rettet mod Norge fremkommer ved eksempelvis valg af sprog - ja så er det som udgangspunkt den norske køber, der skal betale momsen.

Når du så har valgt et .no bliver du jf. ovenstående ramt af norske regler. Det betyder, at du skal registreres for moms i Norge. Det medfører så, at du skal lægge norsk moms på din faktura og afregne den til norge.


Ole Madsen:
Hvad bør jeg gøre?

Hvis du er i tvivl om dit koncept vil være omfattet - så skriv til de norske myndigheder og spørg om du skal registreres. Det er skatteetaten der er ansvarlig myndighed i Norge.

Fra Schweiz
Tilmeldt 19. Nov 11
Indlæg ialt: 26
Fra  Webshop Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Whiskey.

Det var meningen, at jeg skulle sælge fra et .no domæne.

Det hele var lavet klart, så det er ikke så godt!

Ligeledes skal der sælges til Sverige med et .se domæne. Der skulle der ikke være problemer med et .se domæne ved at sælge og sende varer fra Danmark.

Med venlig hilsen

Ole

Fra Schweiz
Tilmeldt 19. Nov 11
Indlæg ialt: 26
Fra  Webshop Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Nogen som har flere kommentarer?

Fra Eidsvoll
Tilmeldt 13. Jun 12
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mick Rasmussen:

Jeg tror den store forskel er at hvemsomhelst kan registrere et .dk domæne, mens det kun er firmaer og privatpersoner med norsk tilknytning som kan registrere .no domæner (hvis vi ser væk fra brugen af stråmænd, noget som jo faktisk også er i strid med reglerne fra NORID). Det har derfor været ret let for det norske retsvæsen at stadfæste at drift på et .no domæne = norsk tilhørighed, og dermed registreringspligt.  

Det er faktisk ikke helt riktigt. :)

Det er ingenting i vejen for at jeg, med norsk adresse og firma, kan registrere og låne/leje ud .no domæner. NORID har ingen regler der regulerer det, ud over selve registreringen.

Ref; https://www.nrk.no/norge/norske-domener-leies-til-utlandet-1.11771045

Citat: "– Vi har ingen regler som regulerer hva en som registrerer et domene gjør med det. Dermed kan man låne ut domenenavnet til en annen om man ønsker det, sier fungerende daglig leder Hege Ossletten i Norid til NRK..."

Mvh Dan

Fra Schweiz
Tilmeldt 19. Nov 11
Indlæg ialt: 26
Fra  Webshop Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for dit svar Dan.

Vil du mene, at jeg uden risiko, kan gå i gang med at sælge fra Danmark med mit norske domæne?

Whiskey, John og Mick, hvad har I af kommentarer til den nye oplysning fra Dan?

Med venlig hilsen

Ole

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

At bemærkningen jo kun vedrører spørgsmålet om hvem der må registrere et .no og intet har med spørgsmålet om moms at gøre.

Fra Eidsvoll
Tilmeldt 13. Jun 12
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Ole Madsen:

Tusind tak for dit svar Dan.

Vil du mene, at jeg uden risiko, kan gå i gang med at sælge fra Danmark med mit norske domæne?

Whiskey, John og Mick, hvad har I af kommentarer til den nye oplysning fra Dan?

Med venlig hilsen

Ole

Det tør jeg ikke sige, da norsk ret i enkelte tilfælde har kommet frem til at salg rættet mod norske kunder fra norsk domæne kan regnes som innenlands salg, og dermed medføre momsregnskab i Norge.

To links jeg fandt om sagen(e):

http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Uttalelser/bfu/Avgiftsplikt-for-utenlandsk-selskap-som-omsetter-varer-til-norske-forbrukere-via-landkodetoppdomenet-no/

https://www.nettavisen.no/379849.html

Mærk imidlertid at disse to artiklerne er forholdsvis gamle nu, og både beløbet man kan indføre for og betingelserne for .no domæne er endret siden den gang.

Jeg ville nok (som andre også siger) måske tage en snak med det norske "skat" om det (www.skatteetaten.no).

På den anden side, hvad siger dansk lov? Jeg ville vel tro at så længe du har et dansk firma i Danmark, og det ikke er forbudt at markedsføre sig mod norske kunder via et .no domæne, så har norsk ret vel ingen juridisk myndighed i Danmark? Jeg ved det ikke - (Bare en lille tanke ...)

Mvh Dan

Fra Viborg
Tilmeldt 24. Sep 10
Indlæg ialt: 737
Fra  Webdesign, Niels Madsen Skrevet kl. 23:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Ole Madsen:

Grunden til, at jeg spørger er, at et .no-domæne kun kan ejes af normænd, så folk kan tro, at det er en norsk hjemmeside. Så folk vil sikkert blive overrasket, hvis de pludselig bliver opkrævet moms fra den norske stat.

Jeg ejer formelt ikke .no-domænet, men jeg har rettighederne til det via en tredjepart (dvs. en lokal agent service for Norge).

Lige et tillægsspørgsmål! Må returpakker godt sendes til en adresse i Norge? Eller SKAL de sendes tilbage til afsenderen i DK?

Hej Ole.

Hvis du får kontakt med en Norsk varehotel, som vi har her i Danmark, og du sælger dine vare derfra med Norsk moms.

Og returvarer bliver sent retur til den norske varehotel, og du refunder der igennem, ville alle så ikke være glade i systemet.

Bare en tanke!

Mvh. Niels

https://itwebsite.dk

 

https://itwebsite.dk

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)