Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dansk webshop, som sælger til Norge. Moms?

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Schweiz
Tilmeldt 19. Nov 11
Indlæg ialt: 26
Fra  Webshop Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg er ved at ovesætte min danske webshop, hvor indholdet skal lægges over på et norsk domæne, dvs. et .no domæne

Alle varerne skal sendes fra Danmark, så det er køberne, som pålægges moms-udgifterne. Derfor skal priserne være uden moms.

Mit spørgsmål er:  Har det nogen juridisk indvirkning, at jeg bruger et .no domæne - eller bør jeg bruge et .dk domæne eller .com domæne?

Domænet er købt af 1st Domain, som er et Trustee/lokal agent service for Norge.

Med venlig hilsen

Ole

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er fuldstændig ligegyldigt om dit domæne hedder .nu .org .net eller hvad du nu finder på.
Du sender fra Danmark til Norge = Salg til lande uden for EU, ingen moms.

Fra Schweiz
Tilmeldt 19. Nov 11
Indlæg ialt: 26
Fra  Webshop Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Grunden til, at jeg spørger er, at et .no-domæne kun kan ejes af normænd, så folk kan tro, at det er en norsk hjemmeside. Så folk vil sikkert blive overrasket, hvis de pludselig bliver opkrævet moms fra den norske stat.

Jeg ejer formelt ikke .no-domænet, men jeg har rettighederne til det via en tredjepart (dvs. en lokal agent service for Norge).

Lige et tillægsspørgsmål! Må returpakker godt sendes til en adresse i Norge? Eller SKAL de sendes tilbage til afsenderen i DK?

Med venlig hilsen

Ole

Fra Schweiz
Tilmeldt 19. Nov 11
Indlæg ialt: 26
Fra  Webshop Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Må returpakker godt sendes til en adresse i Norge? Eller SKAL de sendes tilbage til afsenderen (dvs. mit lagerhotel) i DK?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Frederik-N:
Det er fuldstændig ligegyldigt om dit domæne hedder .nu .org .net eller hvad du nu finder på.
Du sender fra Danmark til Norge = Salg til lande uden for EU, ingen moms.

Helt ligegyldigt er det ikke. Enkelt set i forhold til dansk regler, men kan være en udfordring i forhold til nortske regler. I Norge er der i flere sager, hvor salg via et .no er blevet behandlet som indenlandsk salg - til trods for at websiden er ejet fra udlandet - og hvor man har krævet norsk registrering. Blandt andet har man set på om sitet er direkte målrettet det norske marked......

Fra Schweiz
Tilmeldt 19. Nov 11
Indlæg ialt: 26
Fra  Webshop Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Whiskey.

Det lyder interessant! Nu skal jeg passe på, kan jeg godt se!

Sitet er direkte målrettet det norske marked. Vil det være en fordel eller en ulempe?

Mvh.

Ole

Fra Schweiz
Tilmeldt 19. Nov 11
Indlæg ialt: 26
Fra  Webshop Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Whiskey.

Ved du om det er en fordel, at hjemmesiden udelukkende er målrettet til det norske marked?


Øger eller mindsker det risikoen for at få problemer med norske myndigheder, når jeg har et norsk domæne?

Med venlig hilsen

Ole

Fra Marielyst
Tilmeldt 30. Apr 17
Indlæg ialt: 83
Fra  Partylys.dk Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Ole Madsen:

Hej Whiskey.

Ved du om det er en fordel, at hjemmesiden udelukkende er målrettet til det norske marked?


Øger eller mindsker det risikoen for at få problemer med norske myndigheder, når jeg har et norsk domæne?

Med venlig hilsen

Ole

Det at du bruger et .no domæne gør at din webshop de facto er anset som norsk, og det vil udløse norsk registreringspligt. Der findes flere retsafgørelser på dette, og de har (så vidt jeg ved) alle lænt sig op af det faktum at det kun er norske firmaer og privatpersoner bosidende i Norge som kan registrere .no domæner, og derfor må aktiviteten også regnes som målrettet mod Norge. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Mick Rasmussen:
Det at du bruger et .no domæne gør at din webshop de facto er anset som norsk, og det vil udløse norsk registreringspligt. Der findes flere retsafgørelser på dette
Uden helt at have gennemtænkt  men har Norge tænkt lidt længere end DK, for der vel rigtigt mange udenlandske selskaber med DK url og vel givrt ikke dansk skat/moms?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Marielyst
Tilmeldt 30. Apr 17
Indlæg ialt: 83
Fra  Partylys.dk Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Mick Rasmussen:
Det at du bruger et .no domæne gør at din webshop de facto er anset som norsk, og det vil udløse norsk registreringspligt. Der findes flere retsafgørelser på dette
Uden helt at have gennemtænkt  men har Norge tænkt lidt længere end DK, for der vel rigtigt mange udenlandske selskaber med DK url og vel givrt ikke dansk skat/moms?

vh John H

Jeg tror den store forskel er at hvemsomhelst kan registrere et .dk domæne, mens det kun er firmaer og privatpersoner med norsk tilknytning som kan registrere .no domæner (hvis vi ser væk fra brugen af stråmænd, noget som jo faktisk også er i strid med reglerne fra NORID). Det har derfor været ret let for det norske retsvæsen at stadfæste at drift på et .no domæne = norsk tilhørighed, og dermed registreringspligt.  

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)