Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprette ApS beregnet til overdragelse senere

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Dec 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har behov for at få oprettet et ApS, som allerede nu om 6 måneder skal overdrages til anden person af forskellige årsager.

Er det mulgit at oprette et ApS og allerede ved oprettelsen laves en overdragelsesaftale. På det tidspunkt vil ApS'et have nogle værdier i form af kontanter, IT udstyr osv., så er der noget skattemæssigt hvis man allerede på forhånd har aftalt en overdragelse til f.eks. 1 krone?

Lige nu er selskabet jo ikke mere værd end de 50.000 der bliver indskudt, men på det tidspunkt er der måske 4-500.000 i selskabet. Det skal jo ikke være sådan at den nye ejer får et skattesmæk.

Mvh.

Jan

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må ikke overdrage noget til en person til 1 kr hvis det er 4-500.000 kr værd - det vil udløse skat af gevinsten for personen. Kan du ikke lade personen stifte det selv direkte

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Dec 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for svaret, det var egentlig også det jeg havde forventet.

Grunden er at Person 1 muligvis af forskellige årsager i en periode ikke selv kan fakturere en eller flere slutkunder direkte og derfor vil lade en mellemmand - person 2 - oprette et ApS der fakturerer slutkunden, mens man selv fakturerer ApS'et. Når perioden er gået og person 1 igen kan handle direkte med slutkunden, vil man overtage ApS'et fra person 2, lukke person 1's oprindelige enkeltmandsvirksomhed ned.

Bliver person 1 spurgt, så handler han kun med person 2 ApS.

Person 2 har jo et vist ansvar over for slutkunden og ønsker derfor ikke at oprette en enkeltmandsvirksomhed og have personlig risiko, da man jo i virkeligheden blot gør person 1 en tjeneste. Det skal siges at her er tale om rådgivning og konsulentydelser og ikke fysiske varer, hvorfor ApS'et heller ikke har behov for at investere i udstyr eller maskiner for at komme i gang.

En anden mulighed ville jo så være at Person 1 fakturerer Person 2 ApS indtil overtagelsen for hver en krone der kommer i kassen, hvorfor selskabet på overtagelsestidspunktet jo vil være tom for værdier med undtagelse af de 50.000 kr. i kapital. Person 2 har i øvrigt lånt de 50.000 hos person 1.

Hvis der findes en bedre og nemmere mulighed for at få en mellemmand er vi åbne for ideer.

Mvh.

Jan

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg vil bare sige at hvis person 1 gør det for at snyde en arbejdsgiver og en eneste kunde fortæller den arbejdsgiver (nu værende eller tidligere) at der snydes ved at det er person 1 der laver arbejdet - så er fanden løs i laksegade - og tro mig det sker let hvis der bliver bare mindste kurre på tråden et sted i ledene

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Dec 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig. Det er også en hypotetisk situation her på arbejdspladsen hvor nogle muligvis tænker på at starte for sig selv og så faldt snakken på forskellige muligheder og den mulighed jeg nævner må de involverede selv ligge og rode med - jeg er primært interesseret i, hvad muligheder og konsekvenser der er for at overtage et ApS i sådan et setup.

Mvh.

Jan

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Det lyder til at i vil forsøge at omgå nogle regler. Der findes en løsning på det, som gør at overdragelsen sker på korrektvis i forhold til skatmv. og gør det umuligt for jeres arbejdsgiver at påvise at der er gjort noget forkert. Men af etiske årsager, så vil jeg ikke give løsningen til jer eller eventuelt andre som skulle blive inspireret herinde.

Hvis man vil starte sit eget op, så må de sige deres job op og overholde kontraktlige forpligtelser.

Tilmeldt 28. Dec 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Se min PM

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)