jeg ville bruge begge bilag og anvgive netto beløbet - som køb fra EU hvad det nok er siden der var moms på (lidt sjovt det lige var magen til dansk moms med 20% af beløbet = 25% moms men det kan andre lande jo også have)
Bogføre nettobeløbet som købe med reverse charge EU så du får angivet 25% erhvervelsesmoms EU og samtidigt 25% købsmoms - så moms går lige op
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
jeg ville bruge begge bilag og anvgive netto beløbet - som køb fra EU hvad det nok er siden der var moms på (lidt sjovt det lige var magen til dansk moms med 20% af beløbet = 25% moms men det kan andre lande jo også have)
Bogføre nettobeløbet som købe med reverse charge EU så du får angivet 25% erhvervelsesmoms EU og samtidigt 25% købsmoms - så moms går lige op
vh John H
Hvad nu hvis Amazon har et dansk momsnummer, fordi de sælger for x antal tusinde kroner til Danmark? Så må det vel være almindeligt køb som i DK? :) Jeg synes i hvert fald at kunne huske, at jeg har set en faktura fra Amazon med dansk momsnummer.
Hvad nu hvis Amazon har et dansk momsnummer, fordi de sælger for x antal tusinde kroner til Danmark? Så må det vel være almindeligt køb som i DK? :) Jeg synes i hvert fald at kunne huske, at jeg har set en faktura fra Amazon med dansk momsnummer.
det er præcis derfor jeg skriver at det er sjovt at de krediterer en moms der lige er de der 25% (20% af beløbet) når de får trådstarters momsnummer. Det burde jo kun være tilfældet hvis det var moms fra et andet EU land. De kan jo aldrig kreditere momsen fra Danmark grundet levering til dansk momsregistret
Hvis det er det de har gjort, så er den jo helt gal og så må trådstarter jo finde ud af hvad de dog laver. Det er kun ud fra at de krediterer momsen da trådstarter gør opmærksom på, at han er dansk momsregistreret at jeg siger - bogfør beløbet uden den moms ud fra nette af faktura og kredit.
Er det en fejl fra amazon (tror de normalt må have check på det) så må amazon jo lave ny faktura helt klart og så er der dansk moms -
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Problemet ligger jo i at trådstarter har købt den privat til en start, og derfor er der jo de 25% i moms på. De kan jo ikke vide at trådstarter ved en fejl skulle have købt til firma, og derfor ingen moms på faktura. :)
Men det er jo kun trådstarter som har fakturaen, og derfor kan se om Amazon har et dansk momsnummer eller ikke. :) Hvis de ikke har, så er det helt korrekt, at du får pengene retur. Hvis de har, så giver det ikke mening at du får penge retur. :)
I forhold til alt det med momsnummer. Så gør EU reglerne at Amazon ikke skal have et momsnummer i alle EU lande, men kun i et land. Mener deres er registreret i Irland. EU reglerne gør at momsreglerne er stortset ens i hele EU, men satserne og refundering er lidt forskellige. Derfor når de sælger til dig i Danmark er det ikke et tilfælde at momssatsen normalvis er 25%, da de tilpasser den til alle medlemslande i EU. Det hele afhænger også af hvilken amazon du har købt igennem og hvilken type bog du har købt. Har du købt gennem deres Uk side? Og er det en digital eller trykt bog?
Hvis det er en digital bog du har købt, så skyldes det reglerne for omvendt momspligtig som blev indført i EU for nogle år siden. Her skal du huske at bogføre dem korrekt samt indberette via din momsangivelse. Dette kan du nemt google dig til.