Aller først en forklaring af min virksomhedskonstruktion.
Jeg (Ejer A) har et IVSHoldingselskab (Selskab A), og en 50% ejerandel i et IVS Driftsselskab (Selskab B) Selskab B har jeg oprettet sammen med en god ven (Ejer B), som har de øvrige 50%.
Selskab A er oprettet med en startkapital, hvoraf jeg har ladet en del af dette rulle videre som min andel af startkapital i selskab B.
I vores fælles selskab B skal der nu anskaffes det nødvendige værktøj. Jeg har i forvejen det komplette set, som er anskaffet for private midler. (Værktøj A). Min partner har endnu ikke anskaffet sit værktøj (Værktøj B).
Værktøj B køber selskab B på traditionel vis, med en del af det beløb, som er sat ind som startkapital. Og det leder mig så hen til det som mit spørgsmål handler om :). Hvordan får jeg bedst muligt overført det allerede indkøbte værktøj A til firmaet?
Jeg ved, at man for et beløb (4-5.000,- ?) kan få værdisat værktøjet af en revisor, og på den måde få det ind i selskabet, men det er forholdsvis mange penge. Hvilke muligheder, hvis der er nogle, er der for at lade selskab B købe værktøj A af mig som privatperson til markedspris? Der er tale om værktøj købt for ca 2 måneder siden.
Jeg håber mit spørgsmål giver mening. Ellers uddyber jeg gerne.
Du kan i alle fald sagtens fakturere alt værtøj ind fra dig privat - problemet kan være momsen
Normalt kan du faktisk også få momsfradrag, hvis det alene er købet med henblik på opstart men her er der så holding imellem og det ved jeg så ikke - men du an givet i alle fald fakturere købspris efter de faktura du har direkte til selskabet og der er helt sikkert ikke krav om revisor vurdering - Vent på andre svar
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER