Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ikke-momsregistreret og køb af privat (sig selv)?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminos,

Jeg har mig en p.t. ikke-momsregistreret virksomhed. Hvis nu jeg ønsker fx. at købe et batteri (som jeg selv ejer) ind i virksomheden - hvordan gøres det?
Altså køb fra privat, som er sig selv.. Er det 100% det samme som at købe det fra hr. hansen på den blå avis? (kvittering med navn, adresse og underskrift)

Og nu vi er ved min ikke-momsregistrerede virksomhed, hvordan er reglerne så for privat brug af computer købt til virksomheden?

Glæder mig til at hører dit svar :)

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 00:33

Spørgsmål 1: Ja. Til en realistisk brugtværdi, hvis det ikke er nyt. (Og til de, som er momsede og måtte læse dette: Man løfter ikke momsen af, når man køber af private - heller ikke sig selv.)

Spørgsmål 2: Det er der ingen problemer i, du skal bare betale en egenandel. Der har været et lille stykke i Iværksætteren om det: http://anettesand.dk/blandetdrift.pdf

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:38

Super Anette,

Tusind tak for hjælpen :D .

Jeg har lavet en kvittering på privat køb, og indført den i regnskabet.  (kvittering med navn, adresse og underskrift)

Hvad er en realistisk brugt pris? - altså skal jeg bare tage et kig på dba..? eller er der specifikke regler herom (fx. 90% af nypris)? 

Ang. computer har jeg ikke taget stilling til, om den skal køre 100% virksomhed - eller en smule til privat.
Hvad er realistisk at afskrive den som - når den hovedsageligt er til brug i virksomheden, som drives fra hjemmet?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 19:49

En realistisk brugtpris er, hvad du ville kunne få, hvis du skulle sælge den - et kik på DBA vil være en god vejledning. Der er ingen faste beregningsgrundlag.

Computeren: Det kommer an på, hvad I i øvrigt har af computere derhjemme. Pointen er at ingen, heller ikke SKAT, tror på, at du aldrig nogensinde laver et privat opslag i krak eller sender en privat e-mail. Men hvis I har andre computere, kan du godt have denne dedikeret til virksomheden og betale den hele derfra. Hvis du kun har den ene, så kommer det an på din virksomheds karakter og hvor meget du rent faktisk bruger den privat: Der kan være tale om en 50/50-deal, eller firmaet kan betale et større procentdel. 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:50

OK. :D .

Endnu engang tak ;)

Da vi har flere computerer, og virksomheds-computeren kun bruges erhvervsmæssigt, så gør vi det den vej.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:28

Er lige stødt på noget mere ;)

Hvis jeg står og hurtigt skal lave en kvittering (fx. ved privatkøb, som tidligere nævnt) kan jeg så bare bruge et dags dato hæfte?
Læste, her på amino for noget tid siden, om nogen som gjorde det denne vej.

I så fald, at det er ok, skal jeg så bare udfylde fælter: dato, "beskrivelse/til dækning af", beløb og sælgers underskrift?

Og:

Hvis jeg nu fx. har en computer (privat indkøb), som jeg ønsker at indfører i virksomheden. Altså som blandetdrift (fx. 50/50), kan jeg så lave en pris på en "brugt" del af computeren? 

Jeg mener.. kan jeg fx. lave en kvittering på privatkøb (fra mig selv - privat). Som udgør en bestemt del af min nuværende computer. Til brug som blandet drift?

Det blev lidt rodet den her gang, men håber I forstår..
Ellers spørg :) .. jeg er super glad for nuværende svar :D

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)