Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Navnebeskyttelse, EU - men mit mellemnavn?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 8. Jun 13
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften Amino.

Jeg har netop opdaget at mit mellemnavn som jeg agter at bruge i forbindelse med mit firma, er registreret som et varemærke?

I og med at det er mit mellemnavn jeg vil bruge, tænker jeg altså om jeg må benytte det? Har set andre firmaer med samme titel, dog i udlandet :-)

Mit firma vil altså blive registreret som Efternavn Jewelry IVS.

Står der noget juridisk i vejen her, eller er det bare at klø på? - Har allerede købt domæne, oprettet mig på sociale medier m.v.

Tak på forhånd. VH.

Fra Århus
Tilmeldt 4. Nov 17
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Endnuetnavn

Det er meget muligt, at du ikke må benytte dit eget navn - se blot Jensens-sagen. 

Jeg vil råde dig til at finde et andet navn. Det kan være en omkostningstung proces at få lov til at bruge navnet afhængigt af den specifikke sag. 

Hvis du har lyst til at læse et notat om bl.a. varemærkeret og Jensens-sagen, som i allerhøjeste grad er relevant for dig, så kan du se det på linket her:

https://docs.google.com/presentation/d/10rIN4rfBY93vBLCT_aUcGlU1lu3p7tMH5oE2oDEp-eI/edit?usp=sharing

Tilmeldt 8. Jun 13
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Men umiddelbart er sagen den, at jeg blot har set at halvdelen af mit kommende navn, er registreret :) det er vidst tilbage i 2012.

Mener engang at have læst noget om at man har ret til at benytte sit eget navn - og når det så samtidig er sammen med eksempelvis jewelry, som jo blot betegner hvilket beskæftigelse firmaet har? Vil det så ikke kunne gå igennem? 

Det bliver interessant at se hvad andre har at sige til sagen, for jeg er godt nok ked af at skulle af med mit firmanavn :)


Tilmeldt 8. Jun 13
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Og endnu en tanke poppede op.

Vil det hjælpe mig at ændre ordet fra evternavn til efternavns?

altså vil siden på dansk komme til at hedde efternavns jewelry IVS frem for efternavn jewelry IVS

På den måde er det jo ikke ordet der er patent på jeg benytter længere? 

tak :)

Tilmeldt 13. Jul 13
Indlæg ialt: 510
Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

At du f.eks hedder aagaard til mellennavn giver dig ikke automatisk ret til at anvende navnet kommercielt og slet ikke inden for smykke branchen. Omvendt vil det ofte være en forudsætning for at kunde førstegangsregistrere et slægtsnavn som varemærke, at du selv heddet det.

Undersøg om det findes firmaer, indenfor smykke/juvel branchen, som har registreret alternativt indarbejdet varemærket i det geografiske område du påtænker at virke på.

Hvis der er bør du holde dig væk.

Når du skal foretage denne øvelse så:

Find ud af under hvilken Nice-klasse smykke branchen hører ind under:http://old.dkpto.dk/vaerktoejer/klassifikationer/nice-klassifikation.aspx

Herfter søger du efter dit slægtsnavn her: https://www.dkpto.dk/se-om-din-ide-er-ledig

Se under Navn og logo

Findes det aktive (ord/figur) varemærker under smykke branchens Nice-klasse så bør du holde dig væk. Omvendt kan du godt sameksistere med anden virksomhed med samme navn så længe at i har forskellige Nice-klasser. Ellers foreligger der jo risiko for forveksling.

Kontroller også at det ikke findes EU registreringer som konflikter - 2 EU søgemaskiner findes også på: https://www.dkpto.dk/se-om-din-ide-er-ledig

Helg og lykke.

Tilmeldt 8. Jun 13
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Sirene. Det virker ikke som noget jeg tør bevæge mig ud i. Der er et andet firma i england der også sælger smykker, som har samme navn. Dog ligner smykkerne på ingen måde hinanden. På samme tid er der jo oprettet noget navnebeskyttelse i forbindelse med en ost i italien så vidt jeg kan se (Man tror det er løgn).

ved dog ikke om vi postede på samme tid, så jeg vil tillade mig at spørge igen om det eventuelt ville være tilladt at tilføje et S i slutningen af efternavnet. På den måde er det ikke længere samme ord, eller navn? Men henviser mere til at det er "efternavns" jewelry. 

Så vil jeg på samme tid slippe for at have præcis samme navn som den engelske virksomhed, og kan forhåbentlig slippe for EU registrerede mærker?

Domænet er som et plus ledigt både .dk og .com :-)

TAK for din tid, Amino er vidunderligt!

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 8. Jun 13
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det i så fald din opfattelse at jeg godt ville kunne benytte mit efternavn i forbindelse med opstart af firma?

Min tvivl omkring evt. at tilføje et S, og om hvorvidt det er nok - har i et bud på det?

Tilmeldt 13. Jul 13
Indlæg ialt: 510
Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det kun indenfor Danmark du vil markedsføre og afsætte?

Hvis ja -> Hvis engelsk virksomhed ikke har indarbejdet sit vareværke på det danske marked og forudsat at de ikke har registreret sit varemærke på en sådan måde at registreringen også gælder i Danmark så bør det ikke være nogle problemer. Definitionen af "indarbejdet" er dog gråzone i.o.m. salgnettet. Afhænger sikkert om sprog på hjemmeside, betalingsmuligheder osv. altså om du også målretter sit site mod UK.

Om hvorvidt smykker ligner hinanden eller ej, er dit navne spørgsmål uvedkommende.

+/- S er fjerner ikke risiko for forveksling.

Tilmeldt 8. Jun 13
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Navnene er helt identiske.

Hendes website er på engelsk, og har en fysisk butik i england.

Mit domæne er .dk og alt tekst er på dansk.

Som jeg ser det, vil der dog stadigvæk være chance for forveksling på sociale medier m.v.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)