Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan beregnes renter?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 15. Nov 09
Indlæg ialt: 327
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.


Jeg har lånt mit ApS mange små beløb i løbet af året.

Som jeg kan forstå, er jeg tvunget til at beregne renter, men hvordan gøres det? Findes der en skabelon eller andet smart.


Skønne hilsner
//N.

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lavet denne låneberegner https://bluelobster.dk/laaneberegner.html - som du kan bruge.

Der er et par småting eksempelvis tager den ikke højde for, at 1 januar aldrig er en bankdag.
Herudover er der lidt med skatten, at renter der tilskrives 1. januar hører til forrige regnskabsår i forhold til beregningen af selskabsskatten.

Tilmeldt 15. Nov 09
Indlæg ialt: 327
Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal have mange tak Casper.

Jeg har kigget på det, men kan ikke rigtig passe det ind til formålet.

Jeg har lånt firmaet penge fordelt over mange gange (41 poster) ialt. Der er ikke noget fast tidsinterval.

Min udfordring er at få renterne beregnet - nogenlunde - korrekte, da der ikke er et fast antal dage imellem de mange små lån.

/N.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Lyder som en skidt fremgangsmåde men mig bekendt godkender skat, hvis ikke der er meget store forskelle, at du tager et gennemsnitstal for året og benytter

Hvad har lånet i gennemsnit været - forudsat det ikke er helt skævt fordelt - gange en markedsrente - vil mig bekendt blive godkendt

Hvorfor i alverden regner du ikke på hvad selskabet skal have og givet et eller to lån under året frem for 41 små poster er næsten hver uge et lån?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:
Hvorfor i alverden regner du ikke på hvad selskabet skal have og givet et eller to lån under året frem for 41 små poster er næsten hver uge et lån?
Det kan der jo være mange grunde til..., f.eks. likviditet og dårlig vane med at købe på priv dankort osv. Men jeg er da fuldstændig enig, men den lektie har ts nok også lært.

Men ja, tag et gennemsnit, f.eks. pr. kvartal, og så giv den 2% hver gang, så er alle glade. Især, hvis det er mindre beløb.

Send mig saldo 1/1 2017 og dato og posteringer, så kan jeg kvit og frit give dig en beregning, du kan vedlægge regnskabet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard:
Cookie - John Hannover:
Hvorfor i alverden regner du ikke på hvad selskabet skal have og givet et eller to lån under året frem for 41 små poster er næsten hver uge et lån?
Det kan der jo være mange grunde til..., f.eks. likviditet og dårlig vane med at købe på priv dankort osv

Tusind tak for din forklaring Jørgen. Den havde jeg ALDRIG selv analyseret mig frem til. 
Det hander nok om, at jeg spørger TRÅDSTARTER, om ikke han skulle tænke noget om, hvis han laver lån til sit selskab 41 gange på et år - men tusind tak for afklaringen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

I de sager jeg har haft om forrentning af mellemregningskonto har udgangspunktet været årets gennemsnitlige månedlige saldi der har har dannet udgangspunkt for beregningen af renten.  Beregningen har så taget udgangspunkt i gennemsnittet mellem de månedlige primo og ultimo saldi. En praksis som jeg ser også landsskatteretten i dag hælder til.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

I de sager jeg har haft om forrentning af mellemregningskonto har udgangspunktet været årets gennemsnitlige månedlige saldi der har har dannet udgangspunkt for beregningen af renten.  Beregningen har så taget udgangspunkt i gennemsnittet mellem de månedlige primo og ultimo saldi. En praksis som jeg ser også landsskatteretten i dag hælder til.

lyder som fin regel  Tag snit for hver måned primo/ultimo og så lav årsgennemsnit ud fra det - korrekt?

I øvrigt er det langt fra sikkert at 2% er en god rente at bruge. Dels fordi man ikke kan låne til 2% usikret (og det skal være markedsrente og de to lån jeg kender fra eksterne uden sikkerhed ligger idag på 9%) og dels fordi rente jo faktisk er lavere beskattet end løn Stick out tongue

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Nov 09
Indlæg ialt: 327
Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene.

Jeg mener, at have læst, at man skal bruge markedsrenten som p.t er 5,5%

Mht beregningen tænkte jeg blot, at der måtte findes en skabelon eller andet... måske et smart trick i Exel regneark eller lign.

Hvad gør bankerne og andre udlåns firmaer? De bruger med garanti ikke et gennemsnit. ;)


//N.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 16:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er rigtig mange måder at gøre det på.

Stort set alle har det til fælles, at de beregner renten for hver dag, men først trækker den i slutningen af en periode, f.eks. hvert kvartal - herefter betaler du også renter af renterne. Renten kan beregnes som årsrenten/365, måske(!) årsrenten/366. Den kan også beregnes som kvartalsrenten/antale dage i kvartalet. En større historie.

Bankerne tilskriver oftest renter på dit lån hvert kvartal, så får de også renter af disse renter, MEN hvis du har indeståender, tilskriver de dem én gang om året. Snyd! Hvis "procent pro anno" er f.eks. 8, er den 2% for hvert kvartal 'den ene vej' og 8% efter hele året 'den anden vej'.

God fornøjelse med at regne efter, så du ikke bliver snydt af banken :-D.

Hvis det ikke handler om gigantiske beløb, ville jeg bare tage ½% pr.md. eller 1½% pr.kvartal.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)