Jeg mener helt klart at der inden for de fleste brancher idag er så meget konkurrence webshops imellem så man først og fremmest skal forsøge at gøre det man udbyder til noget unikt.
Der kan gøres ud fra forskellige kategorier:
1) Unikke produkter
2) Unik service
3) Laveste priser
4) Unik historie/oplevelse
Sælger du de samme produkter som mange andre kan du altså godt glemme 1.
God service er noget som de fleste, der vil overleve i branchen, bliver nød til at tage seriøst - Der er desuden skrevet et hav af management og organisation litteratur der omhandle service og kvalitet som værende de 2 vigtigste søjler i enhver virksomhed eller organisation for longterm survival.
At konkurrer på priser kan man så også vælge som koncept - Her skal man dog være klar over at der er et par grundlæggende variabler som man skal medregne inden man begiver sig ind på markedet.
a) Dem der har flest penge kan skaffe varene hjem billigst, da de kan aftage så store mængder at du som lille nybegyndt erhvervsdrivende _aldrig_ vil kunne konkurrer på prisen. (Se f.eks. EDB produkter - de danske importere tager mere for mange varer til små edb butikker end de store sælger til slutkunden for).
b) At konkurrere på pris medfører oftest en konsolidering på markedet over tid hvor kun de største - dem der kan investere / eller opkøbe og konsolidere sig bedst muligt vil overleve - Det vil altså være tvivlsomt hvorvidt der er et formål i et gå ind på markedet med mindre man har en bevidst strategi og midler til at forsøge at kapre en vis del af markedet for så derefter at lade sig opkøbe af en af de store spillere på markedet der satser på en hegemonisk position.
c) At konkurrere på pris medfører ofte utroligt små avancer, der betyder at man oftest skal have en så voldsom en volume at der kræves en vis kapital fra start til at dække såvel varelager som arbejdskraft.
Derudover er der en masse andre variabler og branchespecifikke forudsætninger som kan spille ind - Det gør det absolut ikke nemmere eller mere tilgængeligt.
Altså står de fleste reelt tilbage med punkt 4 - En unik historie.
En unik historie betyder at du som webshop skiller dig ud fra dine konkurrenter og forsøger at sælge en unik historie eller oplevelse til dine kunder som gør at de husker hvem du er og ikke mindst kommer igen for at handle i din butik. Dette gøres efter min mening bedst ved at starte med at gøre sig klart hvilken type organisation eller forretning man vil etablere og herefter slå et brød op der er svarende til de midler man kan afse og den strategi man har valgt.
Er du så kommet frem til at du vil skille dig ud betyder det også at du ikke bør satse på en standard shopløsning men at du bevidst som et strategisk valg skiller dig ud ved at vælge en løsning hvor du reelt kan skille dig ud.
Prismæssigt behøver det ikke at koste en milliard million at skille sig ud - Hvis man selv indtaster produkter og tekst på indholdssider m.v. kan man komme rigtigt lang - men en professionel sparringspartner på sidelinien som sørger for at de tekniske aspekter er på plads samtidig med at man reelt får en unik løsning. Altså kan man komme i gang fra noget der ligner 8-10.000 kr eksl. moms (+ PBS, Gateway, Webhotel, Markedsføring, Varelager osv.) og det er jo ikke alverden at bruge på at springe de første par trin over.
Jeg må hellere stoppe indlægget nu, mine tegn for idag er vist brug 