Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat ved salg af nykøbt firma

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 12. Jan 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg købte i juli måned 2017 40% af et firma, gennem mit holding selskab,

Nu er firmaet solgt pr 6/1-2018, og med lidt overskud til mit holding:-)

Hvordan er beskatningen af den fortjeneste?

Og hvad bliver jeg beskattet med hvis jeg trække lidt penge ud til mig selv.

På forhånd mange tak.

Finn

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Holding selskabsbeskattes af fortjenesten 22% idet der vel ikke er sambeskatning (40% ejer) - du udbyttebeskattes ved udbytte fra holding efter selskabsskatten med 27-42%

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Holding selskabsbeskattes af fortjenesten 22% idet der vel ikke er sambeskatning (40% ejer)

Gevinster ved salg af datterselskabsaktier (anparter) indregnes ikke ved opgørelsen af den skattepligtige gevinst. Altså ingen skat så længe pengene holdes i holdingselskabet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Cookie - John Hannover:
Holding selskabsbeskattes af fortjenesten 22% idet der vel ikke er sambeskatning (40% ejer)

Gevinster ved salg af datterselskabsaktier (anparter) indregnes ikke ved opgørelsen af den skattepligtige gevinst. Altså ingen skat så længe pengene holdes i holdingselskabet.

sorry . jeg troede først det var ved sambeskattede - men det gælder altså alle aktier der ejes i et holding uanset ejer% eller er der en %? Gælder vel ikke for noterede aktier?

mangel på viden sorry

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har snakket med en revisor.

Han sagde , selvom et selskab er børsnoted , så er det skattefrit for et holding at sælge med gevinst så længe man ikke har næringsaktier og næringsaktier er når har et ejerskab under 10%.

På normal dansk betyder det at hvid et holdingselskab ejer 10% eller derover er det skattefrit (uden at betale skat) at sælge sine aktier og det er lige meget om det er børsnoted eller ej.

Og den bekræftelse har jeg fået fra skat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Skygge Manden:

Jeg har snakket med en revisor.

Han sagde , selvom et selskab er børsnoted , så er det skattefrit for et holding at sælge med gevinst så længe man ikke har næringsaktier og næringsaktier er når har et ejerskab under 10%.

På normal dansk betyder det at hvid et holdingselskab ejer 10% eller derover er det skattefrit (uden at betale skat) at sælge sine aktier og det er lige meget om det er børsnoted eller ej.

Og den bekræftelse har jeg fået fra skat.

lyder som fin forklaring - har også set de der 10% og det gør jo nok at der ikke er skat før penge tages ud, med mindre det er alm børsnoterede aktier, hvor man vel sjældent er over 10%

tak

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har faktisk set til dagens dato at en del holdingselskaber ejer 15% plus på børsnoted selskaber, men de typer ejerskab ser man kun ved udbytte selskaber, altså selskaber der betaler udbytte.

Eksempelvis gabrial holding på small cap i den danske børs.

Og ja så længe penge holdes i holding er der ikke skat.

Men der er også gode point med det er skattefrit, så er jo med til at investeres i nye selskaber eller nogen der findes i forvejen og derved skabers der arbejdspladser. Jeg tror det er der hvor staten får gevinst.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Skygge Manden:
og næringsaktier er når har et ejerskab under 10%

Nej der er ikke næringsaktier men porteføljeaktier.

Næringsaktier er aktier der er erhvervet som led i næring...... - og er ikke skattefrie.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Skygge Manden:
og næringsaktier er når har et ejerskab under 10%

Nej der er ikke næringsaktier men porteføljeaktier.

Næringsaktier er aktier der er erhvervet som led i næring...... - og er ikke skattefrie.

right'o  hvor går grænsen for ejerskab af aktier i selskabsform og beskatning af realiseret gevinst (må være samme uanset betegnelsen holding eller ej)

´+10% - ingen skat ved salg af unoterede? eller hvor?

Her er i trådstarter tale om 40% ejerskab af unoteret selskab og ikke skat - den forstår jeg - men er der så ikke en grænse for hvornår man som selskab beskattes af gevinst ved salg af unoterede aktier man ejer i sådanne selskaber?

og for noterede - som vel typisk er de som er erhvervet som næringsaktier??  Der er vel så ingen grænse (lagerbeskatning må være lig skat af fortjeneste/tab ved salg

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

En hurtig oplistning gældende for selskaber:

  • Aktier som et selskab ejer i sig selv: Gevinster skattefri og ikke fradrag for tab
  • Datterselskabsaktier - som er dem hvor et selskab ejer mindst 10% af aktierne i datterselskab: Gevinster skattefri og ikke fradrag for tab
  • Koncernselskabsaktier - som er der hvor der kan ske eller er sambeskatning: Gevinster skattefri og ikke fradrag for tab
  • Skattefrie porteføljeaktier - som er unoterede aktieer, som ejes af et selskab, der ejer mindre end 10 % i porteføljeselskabet: Gevinster skattefri og ikke fradrag for tab
  • Skattepligtige porteføljeaktier er så alt det som ikke er dækket af de foregående. Det kan så være som du selv er inde på de noterede aktier, som hvis ikke de kan rummes i ovenstående oplistning vil være skattepligtige. Hvis lagerprincippet anvendes så fuld fradrag for tab. Hvis betingelserne for at anvende realisationsprincippet er opfyldt så kildeartbegrænset fradrag ved tab.

Og ja er aktierne erhvervet som led i næring er altid skattepligtige.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)