Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forhøjet løn under barsel

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 24. Jun 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har en enkeltmandvirksomhed hvor min hustru er lønansat. Hun får en månedsløn der er passende for typen af arbejde og det aftalte antal arbejdstimer.

Til foråret skal hun på barsel og planen er, at hun skal have fuld løn under barsel. Jeg kan som arbejdsgiver få refusion af barselsdagpenge fra Udbetaling Danmark samt refusion af differencen mellem maksimal barselsdagpengesats og fuld løn fra Barsel.dk.

Min hustrus timeløn er dog ikke så høj, at jeg får maksimal refusion fra Barsel.dk. For at få maksimal refusion skal jeg give hende en timeløn på 179,51 kr. Se mere her: https://indberet.virk.dk/barseldk/refusion/saa-meget-faar-du

Mit spørgsmål er følgende:

Må jeg under hendes barselsorlov give hende en højere løn end normalt? Derved kan hun få en højere løn under barsel og jeg kan få maksimal refusion. Hvis jeg f.eks. giver hende 179,51 kr. i timen vil det stort set ikke koste mig noget, da jeg får det refunderet af Barsel.dk.

Er det tilladt at give hende en højere løn under barsel for at udnytte muligheden for maksimal refusion? Eller er der en regel der forhindrer dette?

På dm.dk foreslås det at man skriver følgende i ansættelseskontrakten:

“Under barselsorlov får medarbejderen som minimum en løn, der svarer til den maksimale refusion i den periode, hvor virksomheden kan modtage lønrefusion i henhold til barselsudligningsloven.”

Men gælder dette kun hvis den normale løn er højere end hvad der maksimalt gives refusion for?

På forhånd tak for jeres input!

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg kan desværre ikke give dig et fyldestgørende svar på det konkrete spørgsmål, men min første tanke var, om det ikke kan løses ved at sætte din kones løn lidt højere straks?

Min mand og jeg driver også en enkeltmandsvirksomhed, hvor jeg står som ejer og min mand er ansat. Revisoren har foreslået at vi til min mand udbetaler den højest mulige løn under topskattegrænsen. Jeg kan ikke lige huske om det ligger på omkring 34.000/md.

Vi har så her hos os valgt, at vi stort set ikke trækker penge ud til mig, men "lever af" min mands løn og lader mest muligt stå i firmaet (VSO-ordning). 

Jeg aner jo intet om økonomien i jeres firma, men måske kunne I gå den lovlige/regulære vej ved simpelthen at sætte din kones løn op, så den holder niveauet både før og efter barsel?

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2491
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Borup:

Må jeg under hendes barselsorlov give hende en højere løn end normalt? Derved kan hun få en højere løn under barsel og jeg kan få maksimal refusion. Hvis jeg f.eks. giver hende 179,51 kr. i timen vil det stort set ikke koste mig noget, da jeg får det refunderet af Barsel.dk.

Er det tilladt at give hende en højere løn under barsel for at udnytte muligheden for maksimal refusion? Eller er der en regel der forhindrer dette?

Udover det uetiske i at hæve hendes timeløn, udelukkende for at få snablen ned i i fælleskassen, synes du så ikke selv, at det virker lidt underligt at hæve nogens løn, i en periode hvor de ikke arbejder?

Og hvad når hun er færdig med orlov? Skal hun så retur til en lavere timeløn?

Fra Aarhus
Tilmeldt 24. Jun 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Birte Andersen:

Ja, jeg kan desværre ikke give dig et fyldestgørende svar på det konkrete spørgsmål, men min første tanke var, om det ikke kan løses ved at sætte din kones løn lidt højere straks?

Den tanke har jeg også haft.

Men lønnen skal vel stå i forhold til arbejdsindsatsten og typen af arbejde? 

Der er et par vejledninger her om det her:

https://tax.dk/pjecer/medarbejdende_aegtefaelle.htm

"Indgåelse af lønaftale

Den ægtefælle der i overvejende grad driver virksomheden, kan indgå en lønaftale med sin ægtefælle.6) Lønnen må ikke stå i åbenbart misforhold til ægtefællens arbejdsindsats i virksomheden.7)"

https://ivaekst.dk/opstart/opret/11/0/4/ansaettelse-af-aegtefaelle

"Det er en betingelse for at godkende lønaftalen, at der er tale om et reelt arbejdsforhold, hvor lønnen står i forhold til ægtefællens arbejdsindsats. Det vil sige, at en fremmed arbejdsgiver ville give samme løn for det samme arbejde."

Der er tale om delvis erhvervsrengøring (for andre virksomheder) samt kontorarbejde. Jeg er i tvivl om 180 kr. ikke vil blive betragtet som en for høj timeløn for den type arbejde?

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Borup:
Der er tale om delvis erhvervsrengøring (for andre virksomheder) samt kontorarbejde. Jeg er i tvivl om 180 kr. ikke vil blive betragtet som en for høj timeløn for den type arbejde?

Ja, pas! Det kan jeg ikke lige svare på. Det vil vel altid bero på et skøn.

Men ellers er jeg nok tilbøjelig til at give Fru Hartmann en lille smule ret i at det ikke er etisk at give mere i løn i den periode og så gå tilbage til den gamle løn. Rent bortset fra at jeg da ikke kan forestille mig at det kan være lovligt. For sådan ville det jo netop HELLER ikke gå til hos en "fremmed arbejdsgiver".

Men jeg håber, der kommer mere konkrete svar på banen.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)