Godaften kære Amino'er :) Sagen er: At jeg købte hus sidste år, hvor den tidligere ejer. Havde været selvstændig i hjemmet. Og derfor fået opsat Bimåler for værksted samt "kontor" (hvilket stadig huser en stor spa, da han var "spaMand"). Og jeg er nået dertil hvor jeg gerne kunne tænke mig at starte mit eget værksted. Hvor jeg vil tilbyde at lave alt fra knapnåle til flyvemaskiner ;) ved siden af mit faste job. Så er det jo fedt der allerede er bimåler på for værkstedet (samt "kontoret") Følgende spørgsmål lyder. 1: Vil jeg med en computer printer etc. flyttet ind på kontoret. Hvor spa'en stadig er (måske endda kørende) have mulighed for at kalde det for virksomhedens kontor? Og deraf kunne trække momsen fra på strømmen? Måske endda mere? 2: Hvordan skal jeg kunne gøre op med. Hvornår jeg har en kundes bil, trailer, symaskine, inde på værkstedet, og holde øje med strømforbruget, når det er min egen vogn eller havemaskine jeg har inde, eller måske bare render rundt og "nusser lidt omkring"? 3: Vil samtidigt gerne købe en Autolift, da jeg så kunne ekspandere mine muligheder for en række opgaver. Denne vil jeg samtidigt gerne handle, samt få momsen tilbage for. Men hvordan og hvorledes i praksis? 4: Hvis jeg køber autoliften, og får momsen tilbage. Vil SKAT så være efter mig, da de måske ikke syntes jeg laver nok guld, i forhold til hvad jeg har fået tilbage for liften (moms). Ville være mægtigt taknemmelig. Hvis jeg kunne få nogle erhvervsdrivende, eller folk med forstand på tingene til at svare mig. Mvh. Martin J |
1 Du kan ikke trække strøm fra til Spa med mindre den er det du tjener penge på i firmaet OG der må slet ikke findes noget som helst privat i det kontor hvis du skal kalde det kontor og ikke ret gerne heller være gennemgang til andre private rum-. En Spa duer kun hvis du klart tjener penge ved den
2 Strøm kan du kun trække fra i det omfang du bruger det til firmabrug og din private del må så jo slet ikke nogen sinde være via den måler hvis du skal bruge den til noget som helst. Du kan derimod få fradrag for % af strøm eller efter en liste over forbrug i forhold til familiestørrelse mm - hvor man kan trække fra hvis forbuget ligger over den liste - den er med i bogen Fradrag 2018 http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/fradrag.html
3 - I det omfang din autolift købes og alene bruge
s til ren firmaindtægt er der fradrag for køb og moms. Bruger du den privat skal både udgift og moms deles som delt aktiv. Skulle du ikke tjene i firmaet kan skat dømme hobbyvirksomhed - men det hvis den alene købes med det formål at få indtægt der giver overskud og ikke bruges privat - så vil skat skulle godkende det - blot vil du hvis skat mener du er ren hobby og ikke har et forretningsmæssigt formål med overskud for øje, kunne skulle købe den ud med moms igen - men afgørende er dit formål med købet skal være at få overskud på sagen (her kunne skat nok også se på om du har fornøden viden / mekaniker osv til at forvente overskud på den delMartin Johansson:jeg gerne kunne tænke mig at starte mit eget værksted. Hvor jeg vil tilbyde at lave alt fra knapnåle til flyvemaskiner ;) ved siden af mit faste job
vi måske lyde lidt som flyvsk i forhold til at sandsynliggøre overskud for øje - du skulle måske lave lidt mere forretningsplan og budget inden du trækker autolift og alt muligt andet fra i en sag du vil drive i fritidenMartin Johansson:jeg gerne kunne tænke mig at starte mit eget værksted. Hvor jeg vil tilbyde at lave alt fra knapnåle til flyvemaskiner ;) ved siden af mit faste job
Selve rummet - forudsat der INTET af privat karakter er i det - og det ikke er gennemgang til div andre rum, vil du som udgangspunkt kunne fratrække en anden af skat på ejendommen fra desuden - men regn med det let er noget skat stiller spørgsmål til, specielt igen fordi det er fritidsprojekt ved siden af fast arbejde
vh John Hannover