Jeg har gennem et stykke tid luret her på Amino.dk, og ved et tilfælde hørte jeg i en tråd om konceptet "dropshipping". Jeg har længe haft lyst til at starte en mikro-firma på internettet, og havde tænkt mine handler kunne foregå igennem sider såsom f.eks. QXL. Grundet begrænset økonomisk rådighed - (jeg er stadig studerende) - har jeg dog ikke haft modet til at importere et større vareparti eller lignende. Derfor mener jeg dropshipping i høj grad matcher mine ønsker for at stable en forretning på benene på internettet - en forretning med forholdsvis lav risiko, der dog alligevel muliggør profit.
Jeg har ledt efter sider der tilbyder dropshipping, og indtil videre er den jeg har fundet mest attraktiv PixmaniaPro: http://www.pixmania-pro.com/dropshipping-dropship-uk-dropshipment/dkuk_drop.html. Er der nogle er jer som har hørt om denne side, og/eller har erfaringer med den? Tror jeg har forstået konceptet i grove træk, men kan dog ikke finde svar på, hvorvidt jeg selv skal betale for porto?
Hvis der er nogle af jer som har erfaringer med dropshipping vil jeg også meget gerne høre om jeres oplevelser. - Hvad var f.eks. fordelene og ulemperne ved denne forretningsmodel?
Endelig er jeg interesseret i at høre om andre sider, der tilbyder dropshipping. Indtil videre har jeg nemlig ikke været i stand til at finde ret mange. Tilbyder du selv denne service som forretningsdrivende, hører jeg også meget gerne fra dig. - Svar her i tråden eller skriv en PM.
Jeg har gode erfaringer med dropshipping. Bagdelene er lavere avance, og at ens kundeservice kommer til at afhænge af dropshipperen.
Hos Pixmania skal du betale for porto. Jeg har brugt dem, men fandt ud af at på fotoudstyr var de dyrere end de billigste på Edb-piser, og manualerne var ikke på dansk. Så undersøg markedet for de varer du vil sælge. Hvad kan du få dem til og hvad tager dine konkurrenter?
Dropshipping er meget brugt i USA, hvor jeg har tilbragt et års tid i mit arbejde. Det er en fabelagtig måde at drive forretning på da du ikke satser dit varelager, men du skal virkeligt lægge meget tid i setup til at starte med. Bla. skal du sikre dig ikke bare én men måske 100 gange at hele processen fra bestilling via dit site til kunden modtager sit produkt kører på skinner.
Selve bestilling på dit site-ordrebekræftelse-bestilling hos producent-ordrebekræftelse fra producent-pluk-pak-porto processen er meget besværlig medmindre man har et godt setup og det jeg erfarede i USA er at man oftest bliver nødt til at investere i software som er kompatibelt med producentens lagerstyring. Og den software er desværre dyr.... Problemet ligger i at din hjemmeside skal kunne kommunikere med producentens lagerstyring, således at ved udsolgt opdateres det automatisk på dit website. Du kan også vælge at gøre det manuelt, men så kan du godt glemme alt om at gennemføre dine studier.
Og jeg har ikke engang nævnt selve betalingsproceduren endnu, hvor du også skal tænke på en betalingsløsning som er sikker for alle parter. Den koster også....
Så easy money - no. Men med tid, tålmodighed og overblik kan du måske få et "not so difficult money" koncept ud af det. Ikke for at ødelægge dine drømme altså...
Mange tak for jeres gode og indholdsrige svar. Jesper: Jeg kan godt se problematikken i at manualerne ikke er på dansk, men hvis kunden bliver informeret om dette i forvejen, kan det vel "gå an". Kan du huske hvor meget porto ca. var, dengang du benyttede dig af firmaet? Og tillad mig i øvrigt at spørge - (men du er velkommen til ikke at svare, hvis du synes det er "for" privat): Havde du selv nogen profit, da du brugte Pixmania-Pro - og vil du mene det er et godt sted som "1. gangs-forretningsdrivende" at starte, (hvis man ikke køber fotoudstyr ;-))? Alternativt er jeg naturligvis altid interesseret i at høre om andre firmaer, der tilbyder dropshipping.
Søren: Du skal også have mange tak for at dele dine erfaringer med dropshipping. Eftersom jeg har tænkt mig at have kontakt til eventuelle købere over QXL, regner jeg ikke med at have en decideret webshop, hvilket ud fra dit indlæg lader til at gøre processen fra varen bliver bestilt til den er hos køber noget mindre kompliceret. Alligevel forstår jeg dog, der er mange faktorer man skal tage hensyn til - og nogle af dem du nævnte havde jeg ikke tænkt på før nu. - Så tak for det!
Jeg er selv ikke i tvivl om, jeg gerne vil forsøge at drive lidt forretning uden for skoletiden - det med selv at prøve at have sit eget lille mikro-firma er en tanke der tiltaler mig. Jeg står imidlertid og overvejer om dropshipping nu også er den bedste model, eller om man måske hellere skulle overveje at købe et mindre parti varer med henblik på videresalg...
Lige en yderligere kommentar til dig, Søren.- Du skriver jeg godt kan glemme alt om mine studier, (hvilket dog indtil videre blot er gymnasiet), hvis jeg vil gøre det manuelt, hvilket vel egentlig er hvad jeg har planer om at gøre. Når der er tale om et forholdsvist lille antal handler (f.eks. 15 om ugen), som jeg kunne forestille mig - til at starte med i hvert fald, tror du så ikke det er muligt at håndtere manuelt?
Ved små antal ordrer (15 per uge) kan du sagtens køre det manuelt.
Det er intet problem i at sælge med fx. tysk manual hvis du tydeligt gør opmærksom på det. Eneste problem er at køberne alt andet lige vil vælge et med dansk manual hvis de har valget.
Pixmania brugte jeg til digital-spejlrefleks.dk, men dropepde det da jeg fandt en dansk forhandler der ville dropshippe for mig og som havde lavere udsalgspriser en pixmania-pro. Men problematikken er stadig den samme. Pt. har jeg en avance på omkring 5%, og det alene gør at der er langt mellem ordrerne fordi jeg ikke længere er billigst på nettet. På samme måde kan du jo sætte den avance DU skal have for at drive forretningen - jos tørre avance, jo færre ordrer. Aller højst mister du lidt gebyrer til qxl. Andre dropshippere kan du finde via google. Søg på dropshipping og dansk område/sprog, og blad de første 10 sider igennem. Ellers kan du jo spørge en lokal forretningsdrivende om de kan give dig fx 10% rabat hvis du køber hos dem og dermed giver dem et mersalg. Så kan du evt hente varerne der og selv sende dem med posten.
Der er rigtig mange i dette forum, der ikke sætter sig ind i reglerne: eks:
'Det er intet problem i at sælge med fx. tysk manual hvis du tydeligt gør opmærksom på det. Eneste problem er at køberne alt andet lige vil vælge et med dansk manual hvis de har valget'.
Jo, der er - hvis du er en dansk forretning, der sælger i Danmark, er det et lovkrav, at du også leverer en dansk brugervejledning!
Der er rigtig mange i dette forum, der ikke sætter sig ind i reglerne: eks:
...
Jo, der er - hvis du er en dansk forretning, der sælger i Danmark, er det et lovkrav, at du også leverer en dansk brugervejledning!
Ja, især er det beklageligt når man rådgiver andre. Følgende link viser tydeligt at du selv ikke har sat dig ind i reglerne, idet en forhandler er frikendt på trods af at han ikke leverede danske manualer med. Læs mere her: