Jeg har de sidste par oplevet at vores leasingpartnere næsten konsekvent afviser de kunder vi kommer med blot ud fra deres branchekode. Min virksomhed har en pæn overskudskapital, som det efterhånden er umuligt at få placeret til bare en lille rente. - Er det realistisk og hvor meget skal der til? Jeg er naturligvis bevist om risikoen ved dårlige betalere og at det er nødvendigt med en procedure for kreditvurdering. |
Allan66:Jeg har de sidste par oplevet at vores leasingpartnere næsten konsekvent afviser de kunder vi kommer med blot ud fra deres branchekode.
Det er drøn irriterende at bruge en masse tid på at hive en ordre hjem, hvor leasing så bare bliver afvist på den måde.Min virksomhed har en pæn overskudskapital, som det efterhånden er umuligt at få placeret til bare en lille rente.
Jeg overvejer derfor selv at tilbyde leasing til en del af de kunder vores leasingpartnere bare afviser.1 Er det realistisk og hvor meget skal der til?
2 Er der nogen lovgivning på området? Jeg syntes ikke jeg selv har kunnet finde noget.
3 Er der nogen faldgrupper jeg skal være opmærksom på?Jeg er naturligvis bevist om risikoen ved dårlige betalere og at det er nødvendigt med en procedure for kreditvurdering.
1 - Ja, det er kapitaltungt, med mindre du kører med gearet leasing (fx du låner til 2 % i banken og leaser med en rente på 4 % til slut brugeren - har har du selv risikoen).
2 - MEGA meget. Alt omkring beregning af registreringsafgift mv. som er et ganske tungt område. Dog mener jeg de fleste forhandlere har software som kan hjælpe dem med dette, samt korrekte kontrakte, finansiering, beregning af forventet værditab på biler til vurdering af salgsprovenu mv.
3 - Det er vel ligesom en hver anden investering, der er en risiko. Herudover kan der komme yderligere værditab som følge af nedsættelse af registreringsafgiften fra politisk hold. Men de fleste leasingbiler sælges netop derfor til udlandet.