Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på kunstnerhonorar, som faktureres af booking-bureau?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 6. Aug 07
Indlæg ialt: 83
Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvis en musiker tager ud og spiller til et arrangement, så er ydelsen momsfri, da kunstnere er momsfritaget (i nogle tilfælde).

Men:

1) Hvad hvis kontakten er formidlet via et booking bureau, som derfor også er dem som fakturere - må booking bureauet så også fakturere momsfrit, selvom de ikke selv er udøvende kunstner, men mere fungere som en slags management for kunstneren?

2) Hvis ja - Må booking bureauet kun fakturere momsfri for den del som går videre til kunstneren, eller også et evt. gebyr for formidlingen af kontakt som de selv beholder?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46650
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:59

Hvis agenten fakturer Agenten fakturerer arrangøren er det i så fald provision + moms, sammen med kunstnerhonorar + moms og agenten betaler så kunstnere uden moms men skal indberette beløbet som am bidragspligtig honorar til skat på kunstnerens CPR (eller delt på flere CPR hvis band).

Alternativ kan agenten nøjes med provision + moms og musikeren så give faktura  uden moms til spillestedet (der så skal stå for indberetning til skat), men det vil de fleste synes er rodet og spillesteder er oftest momsregistrerede, så for dem har det ingen betydning at der er moms på hele agentens faktura
Spilles der direkte til firmafest mm kan momsen have større betydning da firmaer ikke altid har fradrag for momsen fuldt ud på den slags.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 6. Aug 07
Indlæg ialt: 83
Skrevet kl. 15:05

Ja, jeg kan godt medgive at det ikke er et større problem når kunden er en virksomhed. Men hvis kunden er privat person, så er det jo et problem, for så vil ydelsen for kunden jo blive 25% dyrere når den købes gennem et booking bureau, end når den købes direkte at kunstneren.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46650
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:07

Morten2k:

Ja, jeg kan godt medgive at det ikke er et større problem når kunden er en virksomhed. Men hvis kunden er privat person, så er det jo et problem, for så vil ydelsen for kunden jo blive 25% dyrere når den købes gennem et booking bureau, end når den købes direkte at kunstneren.

ja sådan er det https://www.amino.dk/forums/t/290818.aspx#1786974 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)