Godaften :) Min kunde (et online modemagasin), som er en ny kunde, har ikke betalt sin faktura og svarer ikke på henvendelser. Må jeg kontakte hendes kunder, som er butiksindehavere, jeg har interviewet og skrevet artikler omkring, for at høre, om de også står i en lignende dårlig situation? Oktoberudgaven af bladet er endnu ikke udkommet - så noget er galt. |
Cecilie Madsen:Godaften :)
Jeg er tekstforfatter og har altid kun oplevet, at mine kunder betaler deres fakturaer. Jovist kan der smutte én i ny og næ, men en venlig påmindelse har altid rettet op på det. Nu er jeg så stødt på et broddent kar.Min kunde (et online modemagasin), som er en ny kunde, har ikke betalt sin faktura og svarer ikke på henvendelser. Må jeg kontakte hendes kunder, som er butiksindehavere, jeg har interviewet og skrevet artikler omkring, for at høre, om de også står i en lignende dårlig situation? Oktoberudgaven af bladet er endnu ikke udkommet - så noget er galt.
Jeg har skrevet en række artikler for magasinet og aftalt at fakturere på udgivelsesdato. Da jeg startede med at skrive, var datoen ikke fastsat, udover at det ville blive i oktober. Langt om længe får jeg at vide, at bladet udkommer d. 26. oktober. Jeg fakturerer selvfølgelig på denne dato som aftalt. Få dage efter finder jeg ud af, at bladet stadig ikke er udkommet og kontakter min kunde. Hun forklarer, at udgivelsen er skredet en smule og afslutter med, at jeg bare kan fakturere hende i den kommende uge. Jeg svarer pænt tilbage, at jeg efter aftale allerede har faktureret, og at det holder jeg fast i, men at betalingsfristen ikke bør gøre det til et problem.
Derfra hører jeg ikke mere fra hende. Jeg har løbende haft (megen) kontakt med hende via både messenger og mail, men ingen henvendelser svarer hun på. Jeg sender rykker nummer 1 og rykker nummer 2 og har nu i slutningen af denne uge sendt inkassovarsel. Sagen overgives selvfølgelig til inkasso efter de 10 dages frist.
MEN må jeg skrive rundt til de kunder, jeg har interviewet, for at høre, om de har kontakt til indehaveren af magasinet, og om de eventuelt har betalt forud? Jeg forestiller mig, at der står rigtig mange butiksejere og er blevet snydt, da de har betalt for en annonceartikel i oktoberudgaven, der endnu ikke er udkommet.
På forhånd tak :-)
Som sådan er der intet ulovligt i det, bare du holder dig til fakta og (af ren professionalisme) holder dig objektiv. Men hvad skulle det hjælpe? Hvis svaret er ja, er det ja, og er svaret nej, er det nej. Ingen af delene ændrer på din situation, som du jo uanset hvad må tage med din kunde :)