Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg kontakte min kundes kunder ved manglende betaling?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. May 10
Indlæg ialt: 59
Fra  formuleringen.dk Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften :) 

Jeg er tekstforfatter og har altid kun oplevet, at mine kunder betaler deres fakturaer. Jovist kan der smutte én i ny og næ, men en venlig påmindelse har altid rettet op på det. Nu er jeg så stødt på et broddent kar. 

Min kunde (et online modemagasin), som er en ny kunde, har ikke betalt sin faktura og svarer ikke på henvendelser. Må jeg kontakte hendes kunder, som er butiksindehavere, jeg har interviewet og skrevet artikler omkring, for at høre, om de også står i en lignende dårlig situation? Oktoberudgaven af bladet er endnu ikke udkommet - så noget er galt.

Jeg har skrevet en række artikler for magasinet og aftalt at fakturere på udgivelsesdato. Da jeg startede med at skrive, var datoen ikke fastsat, udover at det ville blive i oktober. Langt om længe får jeg at vide, at bladet udkommer d. 26. oktober. Jeg fakturerer selvfølgelig på denne dato som aftalt. Få dage efter finder jeg ud af, at bladet stadig ikke er udkommet og kontakter min kunde. Hun forklarer, at udgivelsen er skredet en smule og afslutter med, at jeg bare kan fakturere hende i den kommende uge. Jeg svarer pænt tilbage, at jeg efter aftale allerede har faktureret, og at det holder jeg fast i, men at betalingsfristen ikke bør gøre det til et problem.

Derfra hører jeg ikke mere fra hende. Jeg har løbende haft (megen) kontakt med hende via både messenger og mail, men ingen henvendelser svarer hun på. Jeg sender rykker nummer 1 og rykker nummer 2 og har nu i slutningen af denne uge sendt inkassovarsel. Sagen overgives selvfølgelig til inkasso efter de 10 dages frist. 

MEN må jeg skrive rundt til de kunder, jeg har interviewet, for at høre, om de har kontakt til indehaveren af magasinet, og om de eventuelt har betalt forud? Jeg forestiller mig, at der står rigtig mange butiksejere og er blevet snydt, da de har betalt for en annonceartikel i oktoberudgaven, der endnu ikke er udkommet. 

På forhånd tak :-) 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cecilie Madsen:

Godaften :) 

Jeg er tekstforfatter og har altid kun oplevet, at mine kunder betaler deres fakturaer. Jovist kan der smutte én i ny og næ, men en venlig påmindelse har altid rettet op på det. Nu er jeg så stødt på et broddent kar. 

Min kunde (et online modemagasin), som er en ny kunde, har ikke betalt sin faktura og svarer ikke på henvendelser. Må jeg kontakte hendes kunder, som er butiksindehavere, jeg har interviewet og skrevet artikler omkring, for at høre, om de også står i en lignende dårlig situation? Oktoberudgaven af bladet er endnu ikke udkommet - så noget er galt.

Jeg har skrevet en række artikler for magasinet og aftalt at fakturere på udgivelsesdato. Da jeg startede med at skrive, var datoen ikke fastsat, udover at det ville blive i oktober. Langt om længe får jeg at vide, at bladet udkommer d. 26. oktober. Jeg fakturerer selvfølgelig på denne dato som aftalt. Få dage efter finder jeg ud af, at bladet stadig ikke er udkommet og kontakter min kunde. Hun forklarer, at udgivelsen er skredet en smule og afslutter med, at jeg bare kan fakturere hende i den kommende uge. Jeg svarer pænt tilbage, at jeg efter aftale allerede har faktureret, og at det holder jeg fast i, men at betalingsfristen ikke bør gøre det til et problem.

Derfra hører jeg ikke mere fra hende. Jeg har løbende haft (megen) kontakt med hende via både messenger og mail, men ingen henvendelser svarer hun på. Jeg sender rykker nummer 1 og rykker nummer 2 og har nu i slutningen af denne uge sendt inkassovarsel. Sagen overgives selvfølgelig til inkasso efter de 10 dages frist. 

MEN må jeg skrive rundt til de kunder, jeg har interviewet, for at høre, om de har kontakt til indehaveren af magasinet, og om de eventuelt har betalt forud? Jeg forestiller mig, at der står rigtig mange butiksejere og er blevet snydt, da de har betalt for en annonceartikel i oktoberudgaven, der endnu ikke er udkommet. 

På forhånd tak :-) 

Som sådan er der intet ulovligt i det, bare du holder dig til fakta og (af ren professionalisme) holder dig objektiv. Men hvad skulle det hjælpe? Hvis svaret er ja, er det ja, og er svaret nej, er det nej. Ingen af delene ændrer på din situation, som du jo uanset hvad må tage med din kunde :)

Tilmeldt 1. May 10
Indlæg ialt: 59
Fra  formuleringen.dk Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Arne
Tak for dit svar. Du har som sådan ret. Mine tanker går dog på, at hvis der er tale om en større sag (hvor vi er en masse, der er blevet snydt), kunne det måske være en fordel at "stå sammen". De andre kunder har ikke en jordisk chance for at kende til andre, der har købt denne type annonceartikel, mens jeg har kendskab til de syv, jeg har interviewet. 

Derudover ville jeg da gladeligt tage den med min kunde, men det er jo ikke muligt, når henvendelser ignoreres, og det vil derfor være inkasso, der må tage den med min kunde. 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 00:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej cecilie

Det er jo ikke sikkert der er tale snyd, har du undersøgt om firmaet evt. gået konkurs, se i statstidende før du kaster penge efter inkasso.  Er der derimod tale om bedrageri vil det være en fordel hvis i er flere der laver en politi anmeldelse.

Hvir mange penge er der tale om? i fremtiden bør du måske indføre noget mere tjek på nye kunder eller forlange et forskud før du går i gang. Et alternativt kunne være en kredit forsikring.

Held og lykke.

Ravn

Fra Marielyst
Tilmeldt 30. Apr 17
Indlæg ialt: 83
Fra  Partylys.dk Skrevet kl. 06:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ikke helt svar på det du spørger om, men; Jeg ville have holdt mig for god til at kontakte din kundes kunder på nuværende tidspunkt (det er trods alt ikke mere end 5 uger siden du sendte fakturaen). Gør du det, er der nok rimelig store chancer for at din kunde bliver sur og du får ihvertfald aldrig mere nogen opdrag fra dem. Det kan jo også hurtigt slå tilbage på dig selv, specielt hvis du arbejder i en relativt lille branche. Du vil næppe have meget at tjene på at få et rygte som en "sladrehank".

Når det gælder fakturering og betaling syntes jeg man skal holde sig 100% professionelt og glemme følelserne. Vi har alle oplevede kunder der ikke har betalt - Det er pisse surt og det er let at tage det personligt, men tab på kundefordringer er trods alt noget man må regne med, som selvstændig. 

Tilmeldt 1. May 10
Indlæg ialt: 59
Fra  formuleringen.dk Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ravn og Mick

Tak for jeres inputs. Jeg havde egentlig undersøgt virksomheden forinden, og det er en virksomhed med flere år på bagen, hvor udgivelserne er kommet til tiden. Men ikke denne gang. 

Almindeligvis er jeg meget large over for mine kunder, og har som sagt aldrig oplevet problemer, men når der bevidst ikke bliver svaret på henvendelser fra en kunde, der førhen skrev til mig døgnet rundt, nager det lidt.

For mig er der ikke tale om et særligt stort beløb (det er der til gengæld for butiksindehaverne). Det er mere princippet i, at jeg har været mere end almindeligt serviceminded over for kunden, og at det her er "takken" - og ja, Mick, du har nok ret i, at det også til dels er følelsernes vold, der løber lidt af med mig. 

Jeg vil som opfordret holde mig neutral og lade sagen overgå til inkasso om en uges tid, og så må de tage den derfra. Virksomheden er ikke gået konkurs. 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)