Design og patent - Trusler på sociale medier - Amino.dk
på Amino
Bliv gratis medlem på Amino

Køb et Amino Sponsorlink

Nye ekspertblog-indlæg
om  Innovation & Vækst

Læs flere ekspertindlæg

Top karmaliste (30 dage)

De flinkeste Amino’er der hjælper mest med "Opfindelser, patent & intellektuelle rettigheder (IP) "

Design og patent - Trusler på sociale medier

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
Amino-karma 14
Tilmeldt 1. dec 17
Indlæg ialt: 4

Skrevet 01-12-2017 kl. 23:26

Hej
Jeg er ny her på Amino, men har ladt mig høre at dette er det helt rigtige sted at søge hjælp til den situation jeg i øjeblikket står midt i. Jeg er i færd med at etablere et lille bæredygtigt interiør brand og har for nyligt modtaget en række knap så behagelige henvendelser og trusler fra et større dansk designfirma, som påstår at jeg kopierer dem. Sagens kerne er at vi begge arbejder med genbrugsglas til lamper og begge designer lampeskærme. Lampeskærmene har virksomheden ikke brokket sig over, men de påstår at de har patent på at designe bordlamper af genbrugsglas og omend jeg aldrig har hørt om at man skulle kunne tage patent på upcycling, så er jeg i tvivl om, om der alligevel er en eller anden form for kringlet lovgivning der gør at jeg ikke må designe bordlamper af genbrugsglas? Til sammenligning ville det vel være vældigt svært at designe en stol med 4 ben og et ryglæn uden at blive kontaktet af en advokat. Det skal siges, at jeg på ingen måde har kopieret virksomhedens designs. Vi laver lignende produkter, men mine lamper er opbygget 100% af genbrugsmaterialer, mens deres indeholder flere masseproducerede elementer udover genbrugsglasset. Jeg har lavet lamperne på hobbybasis siden 2005, men vil få meget svært ved at dokumentere dette, hvorfor jeg har brug for anden form for fakta og dokumentation, som kan få denne virksomhed til at holde op med at chikanere mig på de sociale medier.

Amino-karma 35
Tilmeldt 3. feb 17
Indlæg ialt: 10

KevinNoer
Fra hjælptilweb.dk
Skrevet 02-12-2017 kl. 00:21

Deres patent er vel dokumenteret?
Så tænker da de ville sende dokumentationen istedet for at true? Uanset hvad kan du jo bede om at se dokumentationen ;-)

Siden dkpto.dk kan benyttes til at se om ideer er taget.

God aften, håber du får et endeligt svar snarest!

Amino-karma 14
Tilmeldt 1. dec 17

Mia S.
Skrevet 02-12-2017 kl. 01:01

Det eneste der er registreret på dkpto.dk er deres varemærke. Deres firma står med 0 opfindelser og 0 design. De har truet mig med advokat i privatbeskeder på Instagram og da det er en ret stor virksomhed, fjernede jeg alle billeder af mine designs fra Instagram, da jeg ret instinktivt blev usikker da ord som "kopier" "ulovligt" "ikke-kreativt" "advokat" og "patent" dukkede op. Jeg har ikke svaret virksomheden og har heller ikke i sinde at gøre det før jeg har samtlige fakta på plads omkring mine rettigheder.

Amino-karma 14
Tilmeldt 1. dec 17

Mia S.
Skrevet 02-12-2017 kl. 01:02

Det eneste der er registreret på dkpto.dk er deres varemærke. Deres firma står med 0 opfindelser og 0 design. De har truet mig med advokat i privatbeskeder på Instagram og da det er en ret stor virksomhed, fjernede jeg alle billeder af mine designs fra Instagram, da jeg ret instinktivt blev usikker da ord som "kopier" "ulovligt" "ikke-kreativt" "advokat" og "patent" dukkede op. Jeg har ikke svaret virksomheden og har heller ikke i sinde at gøre det før jeg har samtlige fakta på plads omkring mine rettigheder og jeg er lidt i tvivl om hvilke rettigheder jeg har og hvordan jeg kan løse problemet.

Amino-karma 3.153
Fra Melby
Tilmeldt 9. mar 10
Indlæg ialt: 626

Advokat Jacob Berner Rue
Fra Advokatfirma Jacob Rue
Skrevet 03-12-2017 kl. 08:28

Hej Mia

Det firma der jagter dig har ikke og kan ikke have patent,

men firmaet kan have en mønsterbeskyttelse, som man mener

du har krænket.

Det bedste du kan gøre er at tale med Patent og Varemærkestyrelsen

og bede styrelsen om at hjælpe dig med at finde ud af, om firmaet

har et beskyttet mønster og hvad det indeholder.

Advokat Jacob Rue

www.jacobrue.wordpress.com

Amino-karma 14
Tilmeldt 1. dec 17

Mia S.
Skrevet 03-12-2017 kl. 11:53

Hej Jacob
Tusind tak for dit svar. Kan man have mønsterbeskyttelse / designbeskyttelse hvis man har et produkt hvor det samme element ikke går igen i samtlige produkter? Der er tale om en unik lampe hver gang. Lampernes opbygning kan umuligt kopieres, da der jo netop er tale om genbrugsglas. Virksomheden benytter så vidt jeg ved fabriksfremstillede bunde og mellemstykker. Det gør jeg ikke. Jeg er lidt forundret, da jeg ikke rigtigt kan se lighederne imellem mine lamper og deres andet end det faktum, at vi som sagt begge benytter gammelt glas.
De bedste hilsner
Mia

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)

RSS-feed

Innovation & Vækst er venligst sponseret af:

Besøg vores andre hjemmesider :
lll