Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms regning, må man det?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Feb 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg har et enkeltmands CVR der pt. ikke har nogen indkomst.
Hvis jeg har købt en vare af firmaet X, men hvor de ikke har skrevet mit firmanavn på fakturaen, må jeg så sælge varen til et andet firma med mit CVR og skrive regningen med moms på? Eller skal mit firmanavn stå på den regning som jeg fik fra sælger?

Er der nogen der ved det?

Mvh
Morten 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Monju:

Hej Aminoer.

Jeg har et enkeltmands CVR der pt. ikke har nogen indkomst.
Hvis jeg har købt en vare af firmaet X, men hvor de ikke har skrevet mit firmanavn på fakturaen, må jeg så sælge varen til et andet firma med mit CVR og skrive regningen med moms på? Eller skal mit firmanavn stå på den regning som jeg fik fra sælger?

Er der nogen der ved det?

Mvh
Morten 

Den regning/faktura du har fået skal som udgangspunkt indeholde din virksomheds navn, men hvis din virksomheds CVR-nummer er på tænker jeg ikke der er nogen(Skat) der vil slå dig i hovedet pga. af det.

 

Om du må videresælge varen? Umiddelbart; hvorfor skulle du ikke måtte gøre det? 

 

Om der skal moms på når du sælger afhænger af om du er momsregisteret? Hvis ellers ja; så skal der moms alle dine salg.

Tilmeldt 24. Feb 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Der står kun mit private navn og adresse på regningen fra firma x, men tænkte om det gik alligevel når mit cvr nu er en enkeltmandsvirksomhed

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Monju:

Der står kun mit private navn og adresse på regningen fra firma x, men tænkte om det gik alligevel når mit cvr nu er en enkeltmandsvirksomhed. 

I teorien går den ikke...

Men afhængig af hvad det er for en vare eller ydelse der er købt og om prisen er uvæsentlig går den måske alligevel. Hvis varen eller ydelsen er af privat karakter ville jeg nok ringe til sælger og spørge om han ikke vil lave en kreditnota til dig og derefter lave en ny faktura med din virksomheds navn og CVR. 

Tilmeldt 24. Feb 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok tak Jesper :)

Det ikke noget jeg tjener på, taber lidt, så det er ikke for at spekulere, jeg har bare en der gerne vil kunne trække momsen fra.

Jeg hører lige sælger :)

God weekend :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46438
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Synes der blandes lidt her. Du må ALDRIG hvis du er momsregistreret sælge varer videre uden moms?

Ham der køber kan trække den fra men uanset hvilken vare - om det er en du har købt af dig selv eller andre, må du aldrig videresælge uden at lægge moms på

Køber kan da være ligeglad i øvrigt. Hvis han køber uden moms kan han ikke trække moms fra men har jo heller ikke betalt moms? Han sparer da ikke noget uanset den er med eller uden moms


For ham er det enten f.eks. 100 kr uden moms - eller 120 kr med moms og så trækker han 20 kr moms fra og har stadig betalt samme 100 kr

Som udgangspunkt bør dit CVR eller lignende være på regningen fra den du køber fra - men for mindre beløb tager skat ikke tungt på det når du er personlig virksomhed og afgørende her er i alle fald, du SKAL sælge med moms<

Jeg ville også trække moms fra købet uanset dit firmanavn / CVR er på (kunne jo være små ting på en bon tilmed) hvis ikke vi taler meget stort beløb - forudsat det jo tydeligvis er købt til videresalg og du er momsregistreret. Fremover, få firmanavn på

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Feb 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en genstand jeg har købt til 24500,- + moms. På regningen står kun mit navn og adresse. Den skal så sælges for 23600 + moms. 

Hele humlen er jo at hvis jeg sælger den som privat er der jo ikke moms med i regnskabet, og så kan køber der har et firma, ikke trække den fra. Og det vil han gerne, men jeg gider ikke lave det over mit cvr, hvis det betyder at jeg skal betale momsen til skat, da jeg jo i forvejen har betalt mere moms end jeg får ind.

Giver det mening? :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46438
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Du MÅ ikke sælge den privat uden moms når du er momsregistreret - og i øvrigt til den pris bør du klart få firmanavn på købet

Sælge privat er totalt ulovligt i denne situation. Som momsregistreret SKAL du sælge alt med moms (hvis ikke det er dit indbo som din seng) Alt du køber og sælger skal være med moms

Har du købt for 24.500 (+ moms du får igen) og solgt for 23.600 (+ moms som køber får igen) så har du tabt 400 kr og det er så det

Uanset hvad må du aldrig sælge denne uden om moms og dit CVR når den er købt til erhvervsmæssigt salg. Salg uden moms som privat når du er momsregistret vil her betyde du vil komme af med moms på salget + bod på samme + måske mere bøvl

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Feb 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er der du misforstår, den er ikke købt til firma brug, men den er købt til privat brug :)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)