Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af virksomhed imens man er på dagpenge

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 17. May 08
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg vil gerne starte egen virksomhed, men har svært ved at slippe min stabile indkomst, ikke mindst i opstartsfasen, hvor der vil være en mindre omsætning.

Jeg har opdaget at jeg fra vires ældste søn har en del barsel tilbage, som jeg jan benytte mig af, da fruen ikke fik brugt det hele.

Mit spørgsmål her til er så:
Hvis jeg opsiger mit job, så får jeg selvfølgelig en måneds karantæne i min a-kasse. Her efter vil jeg kunne få dagpenge. Når man er på dagpenge, skal man stå til rådighed på arbejdsmarkedet, og de timer du bruger på at arbejde i din virksomhed bliver trukket fra dine dagpenge.

Vil jeg her kunne bruge min barsel, altså være få barselsdagpenge i stedet for dagpenge, og derved ikke stå til rådighed på arbejdsmarkedet, samt ikke blive trukket for de timer jeg bruger i min virksomhed, og er det overhovedet lovligt at starte egen virksomhed op, imens man er på barselsdagpenge ?

Håber i kan hjælpe 😀

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Du er nødt til at kontakte din a-kasse og spørge dem.

Fra Århus
Tilmeldt 17. May 08
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kunne man også, men hvorfor ikke spørge herinde også ?

Tilmeldt 15. Nov 17
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 23:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kan som udgangspunkt ikke få dagpenge, når du starter din egen virksomhed. Hvis du bare kunne blive trukket i dine dagpenge, ville det svare til en slags iværksætterydelse, og det er afskaffet. Der er undtagelser, hvis du starter i et erhverv, hvor du kan arbejde udenfor normal arbejdstid, men gør du ikke det, synes jeg ikke der er meget hjælp at hente, reglerne er meget firkantede. Du er nødt til at kontakte din fagforening. Held og lykke.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:19
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan mulighvis godt få dagpenge, det kommer an på om det er en bibeskræftigelse, dvs. at det kan udføres efter arbejdstid - f.eks. konsultent virksomhed. Ring og snak med A-kassen. Jeg er lige startet, og har lige søgt dagpenge. Men husk, man SKAL stadig søge fuldtidsarbejde og være tilrådighed. 

Vedr. barselsdagpenge så mener jeg ikke at der kan være noget problem, da du ikke står til rådighed. Held og lykke med det! 

Fra Århus
Tilmeldt 17. May 08
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Katrine, det er netop fordi jeg har noget barsel tilbage, som jeg havde tænkt jeg kunne bruge af, i min opstart.

Altså være på barsel, i min tid som arbejdsløs igennem min a-kasse..

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Niels:
det er netop fordi jeg har noget barsel tilbage, som jeg havde tænkt jeg kunne bruge af, i min opstart.

Altså være på barsel, i min tid som arbejdsløs igennem min a-kasse..

Det er da fint, at du lige spørger her inde, men den sikre vej er jo at spørge din A-kasse og få et skriftligt svar. Vi kan sagtens sidde og tro og mene en hel masse, men det er dig, der får en over næsen, hvis din A-kasse ikke er enig med os.

Fra Århus
Tilmeldt 11. Jul 07
Indlæg ialt: 85
Skrevet kl. 04:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg ville ringe til en af de a-kasser, som særligt har fokus på selvstændige - fx. Krifa (se her). De vil helt klart kunne yde dig den bedste support. Og så kunne du nok med fordel skifte til en af disse. Det er jo gratis at skifte, og du beholder din ancennnitet

Morten Storgaard

 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)