Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SU - Stigning i skattebetaling efter opstart af virksomhed

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Dec 15
Indlæg ialt: 200
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg er havnet i lidt vanskeligheder omkring min SU, som jeg håbede at nogle af jer kloge hoveder, måske kunne hjælpe med at finde en forklaring på.

Helt konkret, så er jeg her siden september begyndt at betale væsentligt mere skat af min SU, end jeg har gjort i de forrige måneder og skattebetalingen stiger i årets sidste måneder - Men jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvorfor, og jeg er i tvivl om det er min nyligt registrerede enkeltmandsvirksomheder, der er 'problemet'.

Tallene er således:
Årsindkomst opgivet til SKAT: 45.000
Overskud af personligt eget virksomhed (enkeltmands, registreret i juni): 21.000 på nuværende tidspunkt
SU pr. måned indtil september: 5.620

Nu her hen mod slutningen af året, stiger min skattebetaling på min SU så pludseligt til 2.345, altså er min SU udbetalt = 3.670

Er grunden til skattebetalingen et "opbrugt" personfradrag eller hvor skal jeg finde forklaringen? SU kontoret kan ikke hjælpe...

Fra Hjørring
Tilmeldt 15. Nov 10
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er fordi, at SKAT ikke skelner mellem hvilken indtægt, der er "tjent først". Du har samme fradrag, men en forholdsmæssig større opgivet totalindkomst.

Dit fradrag er nu delt ud på hhv SU og din forskudstegistrerede indkomst. Det resulterer i, at andelen af fradrag for SU-udbetaling, bliver relativt mindre.

Det giver muligvis ikke så meget mening i dit specifikke tilfælde, men reglerne om at sidestille indkomster, betyder at man eksempelvis ikke bliver beskattet forskelligt i det tilfælde, at man har flere indkomster, måske også fra udlandet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Din skat af din indtægt fra egen virksomhed trækkes ved at fradrag nedsættes fra anden indkomst (SU her) så du betaler din skat af det du har opgivet som forventet indtægt selvstændig .- Det hele ender også korrekt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Dec 15
Indlæg ialt: 200
Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Din skat af din indtægt fra egen virksomhed trækkes ved at fradrag nedsættes fra anden indkomst (SU her) så du betaler din skat af det du har opgivet som forventet indtægt selvstændig .- Det hele ender også korrekt

vh John H

Tak for svar, det giver mening.

Hvis jeg skulle nedbringe dette, var det så ved at anvende VSO? - Ikke at det er relevant lige pt. men fremtidigt?
- Eller selvfølgelig investere nogle af pengene i virksomheden?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke relevant overhovedet med mindre du havde topskat NU og og ikke ville have det senere hvor du udskød skat til - så var VSO bare mere besvær og risiko for mere skat

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Dec 15
Indlæg ialt: 200
Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Ikke relevant overhovedet med mindre du havde topskat NU og og ikke ville have det senere hvor du udskød skat til - så var VSO bare mere besvær og risiko for mere skat

vh John H

Ja, det var også min fornemmelse. 

Så det må evt. i stedet bestå af investeringer i virksomheden.

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg går ud fra at du har enkelmandsfirma. Hvis du havde et selskab (IVS,aps,a/s) så blev din su ikke berørt

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Skygge Manden:

Jeg går ud fra at du har enkelmandsfirma. Hvis du havde et selskab (IVS,aps,a/s) så blev din su ikke berørt

det har intet at gøre med at SU berøres her overhovedet (ved indtægten 45.000 kr) det har at gøre med at forskudsangivelsen jo betyder der skal betales skat af de 45.000 kr og den skat trækkes fra ens andre indtægter - her SU

Man kan i øvrigt også have personlig virksomhed uden det berører SU ved at bruge VirksomhedsSkatteOrdningen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

SBmarketing:
Så det må evt. i stedet bestå af investeringer i virksomheden.
invester KUN i det du absolut SKAL bruge og ikke for at fjerne skat (varerlager o.l. giver slet ikke mindre skat og andre investeringer koster jo bare dig penge du måske ikke skulle bruge - bare for at skat skal betale 40% af af noget )
Samlet set er overskud et klart gode https://johnhannover.blogspot.dk/2017/03/buy-need-to-have-not-nice-to-have.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)