Hej Tina,
Jeg lavede en konkurrence ud fra det formål at tiltrække besøgende til min webshop. Betingelsen for at deltage i konkurrencen var, at man tilmeldte sig til, og modtog, vores nyhedsbrev (læs: salgsmail).
Kvaliteten af de første tilmeldinger var selvfølgelig meget lav, men efter de første par udsendelser hvor jeg fik "luset" ud i dubletter, forkerte mailadresser m.v. fik jeg lavet en fast kerne af interesserede modtagere.
Jeg tilmeldte mig til alle de konkurrencesites og gratissites jeg overhovedet kunne finde. Linket til konkurrencen gik selvfølgelig først til en infoside i min webshop som fortalte om alle fordelene ved at handle hos mig. Derefter skulle man trykke på et link, hvorefter man kom til selve konkurrencesiden (tilmelding til nyhedsbrev)
Derudover sørgede jeg for at tilmelde min shop til alle de søgemaskiner og webindexes jeg kunne finde i Danmark. Der er faktisk mange udover Google, Yahoo, Altavista og Jubii. Fordelen ved de mindre og lokale søgemaskiner og indexsider er, at du får en højere placering med det samme, især hvis du er rimelig unik i profileringen af din butik.
Jeg brugte bl.a. Shoplair.dk, 1klik.dk, og en hel del andre "mindre" sites. Jeg kan også anbefale at du undersøger hvilke sites der giver generel information omkring, i dit tilfælde: Fairtrade, Økologi, hudplejeprodukter, sites om personlig pleje, dit lokalområde m.v. Undersøg om der er mulighed for at få sit link ind på disse sider, tilbyd evt. et samarbejde til fælles fordel (udveksling af besøgende, links, banner m.v.)
Lav noget information som viser, at du ikke kun er på nettet for at sælge produkter, men også for at informere om ideen bag bl.a. fairtrade, økologi, hudpleje m.v. Derved vil dine besøgende opdage, at netop dit site, er interessant og en kilde til information og rådgivning indenfor det område du beskæftiger dig med.
Giv dine besøgende andet og mere end en produktliste. Sørg for at dit site er salgsorienteret uden at være overdrevet og pågående. Kig f.eks. på hvordan andre succesfulde shopper er opbygget og kopier de ideer du synes du kan bruge. Jeg har selv kigget på Dell omkring information til kunderne i forbindelse med køb. På T Hansen omkring e-mail korrespondance og ordrestatus.
Jeg har set, at du også tilbyder salg til "Wholesale". Mit råd til dig er: Skift Wholesale til f.eks. Engros, eller B2B. Beskriv fordelene ved at købe hos dig. Tænk hele tiden på, at dit site skal guide, informere og i sidste ende få kunden til at købe i netop din butik. Giver den ikke nogen opfordring til at købe, Ja, så køber kunderne ikke.