Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et par spørgsmål ang. momsregistrering

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 6. May 07
Indlæg ialt: 648
Fra  Webbureauet ComboWeb ApS Skrevet kl. 02:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer!

Inden for kort tid er det planen at jeg vil levere momspligtige ydelser indenfor IT. I den forbindelse vil jeg selvfølgelig gerne momsregistreres, og jeg har estimeret min omsætning til at ligge på omkring de magiske 50.000 kr.

Jeg har før læst om iværksættere herinde der er kommet i knibe ved at lade sig momsregistrere for sent og dermed hænge på moms-regningen selv. 1) Hvad vil der ske, hvis jeg momsregistrerer mig og kommer til at tjene - lad os bare sige 40.000 kr.?

2) Desuden har jeg ikke kunnet finde et klart svar på, om jeg kan blive momsregistreret i mit eget navn (er kun 16 år).

Håber på lidt hjælp fra jeres side! Smile

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12903
Skrevet kl. 14:38

Det er ganske simplet for du kan slet ikke blive momsregistreret, det kræver nemmelig at du er myndig dvs. 18 år.

Mvh

Ravn

Fra København
Tilmeldt 6. May 07
Fra  Webbureauet ComboWeb ApS Skrevet kl. 14:48

Hvad så hvis jeg registrerer den i en myndig persons navn og ikke kommer til at tjene de forventede 50.000 kr?

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 16:04

"Omsætte for"  ikke "tjene". Hvis du køber varer for 40.000, har diverse udgifter for 5.000 og sælger varene igen for 60.000, så har du en fortjeneste på 15.000 men en omsætning på 60.000. Det udløser krav om momsregistrering selvom du ikke tjener 50.000

Omsætning 0-50.000: Du behøver ikke at blive momsregistreret, men kan vælge at gøre det frivilligt. Hvis du sælger IT-services til virksomheder og ikke har ret mange udgifter, så er der ganske vist ikke så mange penge at hente på at blive momsregistreret, men du lyder måske mere seriøs hvis du har et cvr-nummer (d.v.s. er momsregistreret). Hvis du mest sælger dine services til private, så vil du tjene lidt mere ved ikke at være momsregistret.

Omsætning over 50.000: Det er et krav at du bliver momsregistreret.

Usikker omsætning: Start bare uden momsregistrering og bliv så momsregistreret når du ser at du ender med mere end 50.000 årligt.

Du kan IKKE blive momsregistreret som 16-årig. Du må heller ikke indgå bindende forretningsmæssige aftaler. Det er muligt at du kan klare dig et stykke hen ad vejen med en 'værge' - men så er det nemmere at lave en aftale med din far eller mor om at de holder lidt øje med dig og skriver under når der skal skrives under. Der er ingen der siger at I skal dele arbejdsindsats og fortjeneste ligeligt.

Fra København
Tilmeldt 6. May 07
Fra  Webbureauet ComboWeb ApS Skrevet kl. 16:34

Ja, dårlig formulering fra min side.

Jeg har bare en kunde, der godt vil kunne trække momsen fra til det køb, hun lige har foretaget hos mig, men det kan hun jo af gode grunde ikke.

Men tak for svarene, jeg går bare igang uden momsregistrering Smile

Tilmeldt 11. May 05
Indlæg ialt: 133
Skrevet kl. 17:14

Hej Martin,

Nu ved jeg ikke hvilke varer du taler om. Hvis det er timer har det ingen betydning for din kunde. Hvis du har en timepris på f.eks. 200 kr. vil det være det beløb din kunde skal betale. Hvis du bliver momsregistreret er prisen 250 kr. og der kan således trækkes 50 kr. fra. Prisen er derfor stadig 200 kr.

Hvis du sælger lidt hardware osv. så vil min anbefaling være at du finder et godt sted at handle, og får dem til at fakturere din kunde direkte. Så kan du selv sende en regning på f.eks. en halv eller hel time.

Hvis du overvejende har private kunder skal du være opmærksom på at din timepris vil stige, ved momsregistrering. Derfor kan det være en god idé at undlade momsregistrering hvis man forventer en omsætninger under 50.000.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:48

Martin H. Møller:

Ja, dårlig formulering fra min side.

Jeg har bare en kunde, der godt vil kunne trække momsen fra til det køb, hun lige har foretaget hos mig, men det kan hun jo af gode grunde ikke.

Men tak for svarene, jeg går bare igang uden momsregistrering Smile

Så skal du forklare din kunde at hun - hvis du var momsregistreret - bare havde fået en faktura på købet + 25% moms, som hun så kunne fratrække. Dvs. det er det samme på bundlinien.

Jeg er iøvrigt helt enig i Stefans betragtninger. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)