Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor meget kan vi låne?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 2. Feb 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 00:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er to gutter der har besluttet at tage det store spring og blive selvstændig indenfor restaurations branchen. Vi har begge to mange års erfaring indenfor branchen og den ene af os er kok uddannet. Vi leder efter en cafe/restaurant med ca 100 spise pladser. Vi er lige ved at lægge sidste hånd på vores forretningsplan, så vi er i fuld gang med at kigge efter cafe/restaurant.

Men hvor meget tror I, vi kan låne i banken, når vi selv lægger 500.000 kr.

På forhånd mange tak. 

Tilmeldt 9. Nov 07
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 01:16

Tjae, hvis i selv er i stand til at lægge 500K, vil jeg tro at banken vil give x 10, hvis de tror på ideen, men held og lykke med projektet...

Men det som er relevant er vel jeres forretningsplan/budget ?

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 01:40

Mange faktorer spiller ind på, hvor meget banken vil låne jer:

• Hvor stor en del forplantes i fast ejendom?
    • Fast ejendom er mindre risikofyldt enandre investeringer, hvorfor banken anser ejendommen som "kaution" / pant
  • Hvor risikofyldt er resten af forplantningen?
  • Virker jeres koncept gennemtænkt - og er der et budget med godt med luft i?
  • Hvordan vil I afdrage på lånet? 30 år som boliglån? Kortere periode?
  • Hvilken selskabsform er der tale om?
    •  Mange banker vil ikke låne ud til ApS'er på grund af det begrænsede ansvar
  • Stilles nogen kaution?
  • ...og meget mere

Hvis der svares rigtigt på ovenstående spørgsmål, så vil banken sandsynligvis låne jer så mange penge, at det månedlige afdrag stadigvæk efterlader ca. 4500,- til hver person i projektet efter skat pr. måned til brug for mad, sjov og lommepenge.

Det vil altså sige, at firmaet skal tjene både til driftsomkostninger, herunder løbende småinvesteringer og vedligeholdelse, lønudbetalinger samt afdrag på lånet - og derudover kunne give et opsparet overskud.

Regn på budgetterne - så kan I næsten selv regne ud, hvor meget banken vil låne jer. Selvom det er omfattende, så er det ikke svært.

Vh

Peter 

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Tilmeldt 2. Feb 08
Skrevet kl. 10:14

Tak for svarende ….

Wow 500.000 x 10 det giver 5.000.000. Vi har faktisk kigget på et sted i den pris klasse men troede ikke at vi kunne låne så mange penge. Troede mere på omkring 2-3 millioner.

Du har ret i at størrelsen på vores lån afhænger af mange parameter, og den største af dem bliver nok afståelsesprisen på den forretning vi overtager.  Vi har tænkt os at købe en eksisterende forretning med køkken og alt inventar, porcelæn og bestik får vi produceret i Østen.

Hvis vi nu antager at alt ting ser godt ud, at vi har en god forretningsplan, et godt koncept og osv. Hvor meget tror du vi kan låne, hvis vi regner med at 75 % af lånet går til afståelsesprisen?

Hvilken selskabsform vil du anbefaler?

Skal vi snakke med banken og kigge på forretning eller kigge på forretning og snakke med banken?

Fra Svendborg
Tilmeldt 31. Aug 06
Indlæg ialt: 422
Skrevet kl. 10:57

Med mindre i har aktiver for 5.000.000 tror jeg ikke i kan låne ret meget. Restautionsbranchen er ikke den branche som bankerne er allermest begejsteret for, flere banker låner stort set ikke ud til denne branche, så det kan godt være at i skal prøve at finde private investorere eller give dem sikkerhed i hus og hjem.

Sælger finansering, kunne også være en mulighed hvis i overtager en veldrevet forretning, som har været svær at sælge, så kan det være at i kan overtage den på gode vilkår hvis sælger tror på jer.

I ønskes held og lykke med projektet, og i må da gerne give en opdatering i denne tråd på om det lykkes. Jeres erfaringer kunne måske bruges af andre der har samme planer.

Mvh.

Thomas Bonde

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 12:29

Banken vil ganske sikkert forlange personlig hæftelse for det optagne lån, og så kigger banken på hvad i hver især kan afdrage på af gæld, og fastsætter med stor sandsynlighed det beløb de ønsker at låne ud til jer, udfra hvad i hver især er "værd".

Så du skal ikke blive overrasket hvis banken måske kun vil låne jer et beløb tilsvarende hvad i kunne låne selv hver især som privatpersoner.

Men med en gennemarbejdet forretningsplan, budgetter (gerne mere end et, så banken kan se at i har tænkt igennem hvad der sker hvis jeres "forventede budget" bliver til det "dårlige budget" hvor der så helst stadigvæk skal være plads til at betale udgifterne alligevel.

Held og lykke med det.

Og som en lille sidebemærkning, så er det ikke noget problem at låne som ApS, det kommer helt an på hvem man er, hvordan ens tidligere regnskaber har set ud, og naturligvis hvilken bank man snakker med.
De fleste forlanger personlig hæftelse for større lån til nystartede, hvilket jo er ret naturligt, set fra bankens synsvinkel.        

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 2. Feb 08
Skrevet kl. 23:55

Så har vi fundet drømme stedet til vores restaurant og har været ude og kigge på herlighederne sammen med mægler. Vi er lige ved at tilpasse vores forretningsplan til stedet og planen er at fremvis den til banken og derefter til udlejer. Så hvis vi får to gang ja er drømmen i hus….men men men. Hvor meget kan vi låne?

Vi har som udgangspunkt 400.000-500.000 tusind k som vi kan lægge med det samme og skal ud og låne 1.mio kr.

500.000 vil blive brugt til depositum og 3 måneders forudbetal husleje og resten vil blive brugt på ombygning.

Problemet er at vi ikke kan stille sikkerhed for lånet. Vi er lige flyttet ind i en ejerlejlighed til 2,4 mio. kr. og har derfor ingen friværdi i den. Kan den bruges som sikkerhed for lånet?

Som sagt skal vi bruge 1 mio. kr., på ombygningen og det vil medføre en hvis værdiforøgelse af restauranten. Kan det bruges til at stille som sikkerhed?

Ting der tale for et lån:

·         God forretningsplan

·         Godt koncept

·         Erfaring i branchen

·         Stærkt netværk i branchen

·         Har allerede personale

·         Ingen gæld

Ting der taler imod:

·         Ingen sikkerhed for lånet

·         Første gang som selvstændig

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:15

Hej fighterwt.

Hvad er det for en mægler som ikke kan hjælpe jer med disse spørgsmål, det er jo alt for dårlig rådgivning i har fået, hvis mægleren ikke har svaret på jeres spørgsmål.

Jeg undre mig også over at hvis i har ca. 400 - 500.000,- at mægleren ikke kan hjælpe med finansieringen..

Bare en tanke herfra ;(

Ville gerne hjælpe jer, men da en anden mægler er indeover kan jeg ikke hjælpe jer.

Tilmeldt 2. Feb 08
Skrevet kl. 09:18

Hej Kasper

Mæglerens opgave er at udleje lejemålet til en lejer som i dette tilfælde forhåbentligt bliver os. Nu har jeg ikke spurgt mægleren angående disse spørgsmål da jeg går ud fra at de ikke beskæftiger sig med dette. Jeg er måske forkert på den!?

Jeg går som udgangspunkt ud fra at lejemålet lejes som beset og at udlejet ikke vil være med til at finanser en eventuel ombygning på 1. mio. kr. Jeg er måske også forkert på den der?

Kan du hjælpe ville jeg være meget taknemlig.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:37

Hej igen.

De fleste "seriøse" restaurationsmæglere rådgiver også køber samt sælger med finansieringen, samt forekommende spørgsmål som jeres.

Mht. at udlejer skulle finansiere ombygning/renovering, er ikke et spørgsmål man bare kan svare ja eller nej til, det er en dialog i skal have igang med udlejer omkring, de fleste udlejere siger dog som hovderegel naturligvis nej til dette og det fremgår som regelt også deres lejekontrakter, at lejer har pligt til alt indvendigt vedligeholdelse, dog kan der opstår lokaler hvor udlejer for at styrke lokalerne, samt for at kunne drive en rentabelt forretning, og hermed også for lokalerne lejet ud (som regelt til en større leje) opstå situationer hvor udlejer bekoster alt eller dele af ombygning / renovering, dette sker dog aldrig i forbindelse med at i freks. Køber/lejer en Kinesisk restaurant og for en ide om, at det kunne være sjovere at lave en fransk restaurant m.v. Eller hvis lokalerne er nemme at leje ud iøvrigt. 

Jeg kan desuden godt tilbyde jer konsulent hjælp, som købers rådgiver i forbindelse med køb af restaurant hos anden mægler.

Held & Lykke ;)

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)