Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal jeg registreres til export (og dermed enkeltmandsfirma) hvis jeg vil sælge til private uden for EU?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Oct 17
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.


Jeg er ved at opstarte en lille virksomhed hvor jeg vil sælge print af mine billeder jeg tager i fritiden.
Jeg ville som udgangspunkt ikke momsregistrere mig da jeg regner med at sælge for langt under de 50.000 pr år, og vil ikke bøvle med mere papirarbejde end højest nødvendigt. Samt jeg kun sælger til private og har meget få udgifter.

Jeg har et fuldtidsjob og dette vil bare være en fritids biks. Jeg kunne dog godt tænke mig at sælge mine print til lande uden for EU (Især USA) og har i den forbindelse fundet ud af at det kan man ikke som en PMV da man skal have en export licens som ikke er muligt at få som PMV. Er alt der sendes udenfor EU "export"? Eller er det kun hvis man sælger til andre firmaer uden for EU? Jeg syntes ikke rigtig jeg kan finde noget på dette område.


Altså det jeg vil er:
Få alt materiale lokalt i Danmark, lave et produkt, og sælge det online i form hvor folk fra hele verden kan købe mine print. Er det export?


Hvis det  tæller som export bliver jeg nødt til at registrere mig som en enkeltmandsvirksomhed hvor der står "Virksomheden skal som hovedregel registreres for moms", men jeg kan ikke finde ud af hvad de definere "som hovedregel". Kan jeg på nogen måde få lov at sælge ting til private uden for EU uden at være momsregistreret?



Og som bonus spørgsmål, kan der blive problemer med mit arbejde eller A-Kasse hvis jeg bliver arbejdsløs hvis jeg opretter CVR, enten PMV eller Enkeltmandsvirksomhed selvom jeg udelukkende bruger min fritid på det et par timer om ugen?

-Jannek Dam

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Du bør lovmæssigt kunne eksportregistrere uden moms og ja er det varer er det eksport når det er uden for EU og krav.
Ja et CVR kan i princip give vanskeligheder med dagpenge hvis du ikke lukker det, dog hvis du har drevet det ved siden af noget fuldtids, så vil. du ofte få OK til det, da du jo har bevist du kan passe fuldtids samtidigt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Oct 17
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Du er godt nok hurtig John! Har gået igennem hundredvis af Amino tråde og du er næsten altid nummer 1 og du kommer altid med gode svar! Det er super fedt!

I forhold til A-Kasse, skal man ansøge om noget eller er det bare at kontakte sin A-kasse og spørge "Det er det her jeg har tænkt mig, må jeg godt det?"

Vil der være nogen problemer eller bøvl med at som udgangspunkt oprette et firma som PMV og kun sælge til EU, og så "udvide" til enkeltmandsfirma og anskaffe sig en export license forholdsvis hurtigt efter eller burde jeg starte med mit endelige mål? Jeg er lidt varsom med at bare oprette en helt masse hvis det kan give problemer, vil hellere oprette PMV først og så ændre det løbende når jeg har fået styr på tingene da som jeg har forstået er der ingenting ved PMV i forhold til hvis man gør intet, udover du får et CVR-nummer?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :

jldprints:
I forhold til A-Kasse, skal man ansøge om noget eller er det bare at kontakte sin A-kasse og spørge "Det er det her jeg har tænkt mig, må jeg godt det
når du ikke har CVR skal du ikke søge men har du CVR skal du meddele a-kassen at du er deltids selvstændig og så kan du jo høre om det efter deres mening for indflydelse på evt dagpenge, når du passer fuldtidsjob ved siden af

jldprints:

Vil der være nogen problemer eller bøvl med at som udgangspunkt oprette et firma som PMV og kun sælge til EU, og så "udvide" til enkeltmandsfirma og anskaffe sig en export license forholdsvis hurtigt efter eller burde jeg starte med mit endelige mål?
nej det vil der ikke når du ved du holder dig under de 50 t

Du fører regnskab i alle fald - CPR eller som CVR PMV - og udfylder udvidet selvangivelse - men jo ikke noget med moms - så det er let nok. Mere om PMV og enkeltmands skat, moms og en masse andet i letlæst bog http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Oct 17
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 19:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Super! Tak for gode svar John :)

Fra Bjerringbro
Tilmeldt 8. Feb 16
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 07:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jannek! Med hensyn til at have selvstændig virksomhed ved siden af lønarbejde, vil jeg altid opfordre til at tage en snak med din A-kasse inden du går i gang - bare for at få grønt lys, hvis du nu skulle få brug for dagpenge ved siden af. Det A-kassen skal vurdere er om du kan stå fuldt til rådighed for arbejdsmarkedet - altså tage et hvilket som helst fuldtids lønmodtagerarbejde ved siden af din selvstændige virksomhed. Med en beskrivelse af din virksomhed vil A-kassen hurtigt kunne fortælle dig det. Så vil det også være muligt (om nødvendigt) at lave en tilretning af din virksomhed, så det passer ind i det forholdsvis stive A-kassesystem. Umiddelbart lyder din beskrivelse af virksomheden som en typisk bibeskæftigelse - med dagpengeret. Men spørg din A-kasse!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)