Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

B2b salg Norge og Sverige - sproget?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:28
Hvor mange stjerner giver du? :

hej Aminoer

jeg skal til at kontakte nogle mulige forhandlere af et produkt. Disse forhandlere har hjemme i Norge og Sverige. 

Nu er dansk, norsk og svensk meget beslægtet men hvad med sproget ? 

Vil i kontakte virksomheden på dansk eller på engelsk, når nu svensk og norsk ikke er en mulighed 😁

Kom gerne med jeres erfaringer, jo flere jo bedre 

mvh.

Tilmeldt 2. Jun 11
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Super godt indlæg med et par gode guldkorn, desværre belyste det ikke det med sproget på B2B niveau så meget - er engelsk virkelig bedre end dansk når man sælger til de to lande ... eller ønsker at sælge til de to lande :-)

Fra Eidsvoll
Tilmeldt 13. Jun 12
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det bedste vil selvfølgelig være norsk sprog i Norge, men du kan sagtens bruge dansk fremfor engelsk. Jeg tror ikke nogen vil have problemer med det :)

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Chris Nielsen:
Nu er dansk, norsk og svensk meget beslægtet

Beslægtet med hvad? 

Prøv at læs bogen" Når vikinger slås " så vil du se at der er meget stor forskel på Skandinaver .

 http://kirstenweiss.dk/

Fra Låsby
Tilmeldt 5. Dec 12
Indlæg ialt: 87
Fra  SejLeg.dk Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har handlet med både sverige og norge igennem de sidste 15 år og mit udgangspunk har altid været dansk. Når man så kommer for langt op i sverige fortrækker flere engelsk hvilke man hurtigt fornemmer. Næsten alle nordmænd har det Helt fint med dansk.

Legetøj til seje piger og drenge - www.sejleg.dk

Tilmeldt 13. Jul 13
Indlæg ialt: 510
Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Chris,

Jeg vil nok foreslå dig at tage dialogen på engelsk. Jeg har ofte hørt danskere og svenskere som forsøger at tale skandinavisk, men samtalen ender altid på engelsk. 

Nogle svenskere forstår naturligvis dansk bedre end andre, men specielt Stockholmere er helt lost.

Og medmindre du behersker det svenske talsystem og har nogenlunde svensk udtale, så er engelsk at foretrække.

Fra Ringsted
Tilmeldt 3. Feb 15
Indlæg ialt: 73
Fra  Josellis ApS Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Bare lidt egne erfaringer.

Jeg har været ansat i et firma med danske, svenske og norske folk og har arbejdet en del i Sverige.

Alle foretrækker at tage samtalen på deres eget sprog og forstår som regel hvad man siger. Men det er klart en fordel at sætte sig lidt ind i svenske og norske ord og bruge dem, så går samtalen lettere. Man kan hurtigt tale forbi hinanden. Et eksempel kunne være et ord som roligt. Det betyder sjovt på svensk. Frokost betyder morgenmad...

Derudover fatter nordmænd og svenskere ikke vores talsystem. Der er det godt lige at lære at sige det på svensk/norsk.

Jeg tror helt klart at man kommer længst med at tage snakken på sit eget sprog men det kræver at du forstår svensk og norsk sådan nogenlunde og bruger nogle af deres egne ord.

Det kommer også an på hvilken accent man har tror jeg. Svenskerne sagde at de bedre forstod hvad jeg sagde, som kommer fra København end en anden kollega med god jysk accent :)

Stort set alle kunder jeg snakkede med forstod hvad jeg sagde og kommunikationen gik rigtig fint. Men jeg brugte alle de svenske ord jeg kunne og snakkede langsomt og tydeligt. Der er selvfølgelig bare altid nogen som bare ikke kan, eller vil forstå dansk.

Hvis du er usikker så tag den på engelsk men jeg tror det skaber en anelse afstand i forhold til at tage snakken på "skandinavisk"

Hvis du vil være skarp så er det bare at se en masse svenske og norske film uden undertekster og google ordene du ikke forstår ;)

Held & lykke

Billige solbriller på billigsolbrille.dk

Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

WOW! Tusind tak for de mange erfaringer - Det er super når man kan finde hjælp herinde :-)

Som nogle af jer skriver, så tænker jeg også at engelsk vil skabe en hvis distance og måske afskrække nogle fra at handle med en, og da jeg ikke kan skrive / snakke norsk eller svensk, men dog forstå det, så tror jeg at jeg forsøger mig med Dansk.

Der er tale om 2 mulige forhandlere en i Norge og en i Sverige, begge skal jeg sende en mail til så tænker også at når det foregår skriftligt, at det er "lettere" af forstå dansk.

Mange af jer kender det sikkert godt, når I møder en tysker, snakker han tysk og forventer at man kan forstå hvad han siger - sådan et signal vil jeg helst heller ikke sende - men der er jo intet andet for en at prøve sig frem

Er der andre der har input, er i stadig velkommen :-)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)