Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

beskatning ved køb og slag af erhvervsandel som privat person

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Jan 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

En familie på 3; far A, mor B og søn C

A har som privat person købt kontant en erhvervsandel (butikslokaler) for 15 år siden.

B har drevet virksomhed (butik) fra lokalerne med eget cvr nr (enkeltmandsfirma) og trukket udgifterne til den månedlige ydelse til andelsboligforeningen fra.

Erhvervsandelen / butikslokalerne består af 2 andelsbeviser.

C blev skrevet på som ejer af det ene andelsbevis for 14 år siden. Også som privat ejer.

Andelene er nu blevet solgt i 2017 (for 5 x købsprisen) via en ejendomsmægler.

B lukker butikken, cvr bliver nedlagt.

Kan A og C forvente at blive beskattet?

A og C har ikke haft noget med butik og cvr at gøre.

Mvh

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja. ejendomsavance beskatning

Tilmeldt 28. Jan 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hurtigt svar kah

Når jeg læser på;

http://www.skat.dk/skat.aspx?oID=1948522&chk=214580

Skats juridiske vejledning / ang ejendomsavancebeskatningsloven / C.H.2.1.3 Fast ejendom og ejerforhold

citat:

--------

Indirekte ejerskab

Indirekte ejerskab forekommer, hvor deltagerne (ejerne) gennem et andelsbevis, en aktie eller anpart opnår en bestemt andel af et boligfællesskabs (netto)formue. I denne situation ejes ejendommen fx af en andelsboligforening, et aktieselskab eller et boliganpartsselskab. Ved det indirekte ejerskab er det derfor andelsboligforeningen, aktieselskabet mv., der er det selvstændige rets- og skattesubjekt.

Når fx et andelsbevis med brugsret til en beboelseslejlighed overdrages, er der ikke tale om overdragelse af fast ejendom i tinglysningslovens forstand. Overdragelsen skal derfor ikke tinglyses.

Men ved overdragelse af et andelsbevis til en andelsboligforening, der indeholder en brugsret til en bestemt lejlighed, er der alligevel tale om en slags ejendomsoverdragelse, fordi overdragelsen af beviset samtidig omfatter overdragelse af en konkret brugsret til en del af den faste ejendom. Fortjenesten ved afståelse af et bevis til en andelsboligforening mv. beskattes som udgangspunkt efter reglerne i aktieavancebeskatningsloven. Se afsnit (C.B) om kapitalgevinstbeskatning.

Ejendomsavancebeskatningsloven indeholder dog regler om, at afståelse af sådanne beviser med tilknyttet brugsret i nærmere angivne situationer er fritaget for beskatning efter aktieavancebeskatningsloven. Se afsnit (C.H.2.1.15.1) om boligejendomme ejet via aktier og andelsbeviser.

--------

Er det ikke andelsboligforeningen der er rets- og skattesubjekt?

Og altså ikke mig. (Der er kun butikker i stuen og private boliger over)

Når jeg kigger på aktieavancebeskatningsloven som jeg synes teksten henviser til, kan jeg ikke finde noget om andele?

Mvh

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 18:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Du mener at de fortjeneste er skattefri, det er muligt det a/s loven du skal beskattes efter, det ovenstående er bolig dit er erhverv, men boligselskabet må vide det.

Vi må håbe der nogen der er dygtigere der skriver

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nej. Det er ikke andelsboligforeningen som er hverken rets- eller skattesubjektet her. Den tekst der henvises til vedrører situationen hvor det er andelsboligforeningen der står som sælger. Det er A og C som er skattesubjekterne for deres salg af deres andele.

Som du selv er inde på er det aktieavancebeskatningsloven som er gældende her. Det fremgår af paragraf 1, stk. 2 - omtalt som andelsbeviser. Gevinsten opgøres efter reglerne for unoterede aktier.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)