Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konvertibelt gældsbrev - skabelon hvor?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 13. Mar 16
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer gode og lysende hoveder.

Jeg er sammen med en kompagnon i fuld gang med at oprette en virksomhed
Et A/S-selskab.

Vi har nu fået stiftet hver vores Holding ApS som så igen ejer 50% hver af dette A/S.
MEN - før vi kan stifte dette A/S skal der jo fra bankens side penge ind på kontoen.
Dertil låner jeg pengene privat af banken.

Jeg låner så beløbet videre til holding - som låner det videre ned til A/S. (Mellemregning).
Altså skal der gældsbreve til.
Revisorerne siger at der skal laves et "Konvertibelt gældsbrev" hvilket jo lyder ganske simpelt. OG det er det også uden tvivl.
Sagen er bare den at revisoren (Deloitte) tror at de kan stjæle ved højlys dag - de vil have 10.000kr for det - PR GÆLDSBREV!.
Det nægter jeg fuldstændig at komme i nærheden af det beløb for at de skal plotte 2 navne og en rentesats ind i et word-dokument de har på deres PC.
Jeg overvejer kraftigt allerede nu at finde en anden revisor at starte med hvis det er deres holdning det her, men det er en anden sag.

Jeg kan sagtens finde almindelige gældsbreve på nettet
Men jeg skal have en KONVERTIBELT gældsbrev.

I og med det her er hverken første eller sidste gang denne opstilling sker, så må der være en af jer gode sjæle derude der har tænkt som mig: Hvor er der en skabelon til dette?

Gode råd modtages - Tusind tak for opmærksomheden :-)

/Mikael

Tilmeldt 20. Apr 13
Indlæg ialt: 107
Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Husk lige:
Du kan jo ikke stifte ApS ved privat at låne det penge - det skaber jo ikke en kapital - det er jo bare gæld til dig 50.000 kr og penge i ApS 50.000 = 0 kr kapital - De 50.000 kr må I jo nu have i de holding ApS du siger I har stiftet-  og de 50.000 kr kan I jo så bruge 25.000 af hver til at stifte ET drift med 50.000 - Det er jo lovligt 

Konvertible gældsbreve skal være indarbejdet i vedtægter og er ikke noget man bare laver på et gældsbrev- ofte indbygger man retten ved stiftelse

Overvej en der kan hjælpe og se lige disse 12 punkter at checke af et efter et - så I ikke misser noget, for alt for mange kommer i problem med nye selskaber, fordi de overser et af punkterne. De gælder alle 12 hver for sig både for jeres holding og jeres drift

http://johnhannover.blogspot.dk/2016/06/10-anvisninger-inden-du-stifter-ivs.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Mar 16
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim

Mange tak for link. Jeg kan konvertere den til Word. Perfekt tak.
Så ser jeg om teksten er god nok.

Tilmeldt 13. Mar 16
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

Tusind tak for konstruktiv feedback!
JA det er korrekt - vi har allerede indskudt 50.000 i hvert vores Holding Aps - uden gældsbrev.
For at vores A/S så får kapital at starte på går det også vejen igennem Holding Aps - som låner dem videre (som jeg lige har forstået det).
Altså reelt set private indskud, private lån til A/S´et.

Vi ændrer også vedtægterne i vores Aps´ere.

 - men kender du en skabelon hertil?
Eller en revisor/advokat som gør det for et beløb der svarer til den halve times arbejde inkl. tiden han/hun bruger på at hente kaffen :-)

/Mikael

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikael, din beskrivelse lyder underlig? Låne penge til a/s? Hvordan stifter I så a/s?

Tilmeldt 13. Mar 16
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik

Der indskydes kapital i A/S mere end de 500.000 kr., som er minimum.

Så beløbet derudover er som et lån.

Samlet set indskyder min kompagnon og jeg hver 750.000 kr - som samlet set går ned og bliver i alt 1,5 mio kr.
De først 50.000 til hver sit Aps er indskudt.
De resterende 700.000 til hvert Aps Skal der så laves et Konvertibelt gældsbrev på - fra privat til Holding, og derfra videre til A/S.

Håber det er svar nok :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Mikael, din beskrivelse lyder underlig? Låne penge til a/s? Hvordan stifter I så a/s?

Hænger nok ikke helt med - men er det ikke Jacob Tøjner finten som spøger - Stifte ApS - låne det 500.000 kr som det så stifter A/S for og A/S betaler lånet tilbage fra dets fremtidige overskud - Jeg har ikke selv helt forstået det er OK da ens ApS jo som får lånet fra en privat jo ikke har anden kapital end 50.000 kr - lidt som et IVS jo stadigt kun har 1 krone hvis det låner 50.000 af sin ejer til at stifte ApS for - en rullende kapital som ikke eksisterer MEN:

Nok i mørke her 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Da jeg var advokat i tidernes morgen udstedte jeg mange konvertible gældsbreve. Jeg har ikke læst de pågld skabeloner men vær også obs på om det skal vedtages på (skrivebords)generalforsamling med protokollat osv.

Metoden du nævner er der vist ikke nogetvi vejen med.

Tilmeldt 28. May 18
Indlæg ialt: 2
Fra  Gate2Payments.dk Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Fandt du et dokument?

Står i samme stituation
Side 1 ud af 2 (14 indlæg)