Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmakort ved en fejl brugt til privat forbrug, hjælp - Enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 11. Dec 15
Indlæg ialt: 200
Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har lige siddet og bogført lidt, og tjekket min erhvervskonto. 

Jeg opdager så at jeg ved en fejl har brugt mit firmakort til at betale ting købt privat. Det skal siges at de to kort, mit private og firmakortet er fuldstændig ens, og derfor nemt kan forveksles. 

Det drejer sig om cirka 500,- Hvad gør jeg rent bogføringsmæssigt for at sikre at alt er efter bogen? 

På forhånd tak og fortsat god aften :-)

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :

SBmarketing:

Hej Aminoer,

Jeg har lige siddet og bogført lidt, og tjekket min erhvervskonto. 

Jeg opdager så at jeg ved en fejl har brugt mit firmakort til at betale ting købt privat. Det skal siges at de to kort, mit private og firmakortet er fuldstændig ens, og derfor nemt kan forveksles. 

Det drejer sig om cirka 500,- Hvad gør jeg rent bogføringsmæssigt for at sikre at alt er efter bogen? 

På forhånd tak og fortsat god aften :-)

Du skal bogføre det via din mellemregning. Hvis du ikke har en, så skal det betragtes som privat hævet og dermed beskattes.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal bogføre det på kontoen for mellemregning (lissom, hvis kontoen for mellemregning var en bank). Det er mellemværendet mellem dig og dit firma. Det er IKKE at betragte som 'privat hævet, som du skal betale skat af'. Du skal som enkeltmandsvirksomhed betale skat af indtægter minus udgifter, uanset hvor meget du har på din bankkonto, i din kasse eller i din lomme.

Tilmeldt 11. Dec 15
Indlæg ialt: 200
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar.

Nogen med godt styr på Dinero, der har mulighed for præcist at fortælle mig hvad jeg skal gøre? :-)

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror vi skriver lidt forbi hinanden, men i bund og grund mener det samme. Kan godt være jeg ikke har skrevet det helt klart, men i min optik var det oplagt at den ene postering var på banken (ellers vil den aldrig stemme) og modsat mellemregningen. Posteringen har ingen driftseffekt, men han skal som ejer altid beskattes ved brug af erhvervsmæssige midler, hvis der ikke er en mellemregning som pengene kan bruges fra. Her snakker vi ikke om virksomhedskat, som du bringer på banen, men personlig beskatning.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Nok ikke bedre end de andre korrekte svar. Ellers må du specifikt til Dinero support

Kassekladde - Beløbet debet på mellemregning der ligger under egenkapitalen i status og kredit bank hvor pengene forsvandt

Når du så betaler retur, kredit mellemregningen så den går i 0 og debet bank hvor du sætter pengene retur

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Det du skal gøre er kredit på banken, hvor hævningen er sket og debet under mellemregning som er ved passiver. Hvis du ikke har en mellemregning der, så skal det under privat hævet ved kapitalkontiene (passiver).

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard:

Du skal bogføre det på kontoen for mellemregning (lissom, hvis kontoen for mellemregning var en bank). Det er mellemværendet mellem dig og dit firma. Det er IKKE at betragte som 'privat hævet, som du skal betale skat af'. Du skal som enkeltmandsvirksomhed betale skat af indtægter minus udgifter, uanset hvor meget du har på din bankkonto, i din kasse eller i din lomme.

 

Nu kender jeg ikke Dinero, men jeg ville i mit system også bare bogføre det som "hævet privat", som min revisor beskriver som et andet udtryk for mellemregning. 

Når man har en enkeltmandsvirksomhed er det så vidt jeg ved ikke noget større problem at købe noget til sig selv på firmaets kort - når bare altså det bogføres korrekt. 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard:

Du skal bogføre det på kontoen for mellemregning (lissom, hvis kontoen for mellemregning var en bank). Det er mellemværendet mellem dig og dit firma. Det er IKKE at betragte som 'privat hævet, som du skal betale skat af'. Du skal som enkeltmandsvirksomhed betale skat af indtægter minus udgifter, uanset hvor meget du har på din bankkonto, i din kasse eller i din lomme.

 

Nu kender jeg ikke Dinero, men jeg ville i mit system også bare bogføre det som "hævet privat", som min revisor beskriver som et andet udtryk for mellemregning. Og altså så firmakonti som modkonto. 

Når man har en enkeltmandsvirksomhed er det så vidt jeg ved ikke noget større problem at købe noget til sig selv på firmaets kort - når bare altså det bogføres korrekt. 

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er korrekt at udgangspunktet er at det betragtes som en privat hævning og skal der på efter VSO metodikken. 

Der findes dog nogen som har et gæld til dem selv privat på en mellemregning, den modregner man på først.

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)