Er det ok, at mellemregningskontoen går i negativ (= gæld til ejeren) inden for året, hvis blot gælden bliver betalt inden for året, eller er der tale om en tvangshævning i det splitsekund, mellemregningskontoen bliver negativ?
Jeg er med på, at hvis mellemregningskontoen er negativ ved årets afslutning, er det lig med en tvangshævning.
Din mellemregningskonto må ikke på noget tidspunkt blive negativ, hvis den bliver det skal du udligne ved en overførsel jf. hæve rækkefølgen.
Du kan læse om reglerne her: https://tax.dk/jv/cc/C_C_5_2_6.htm
Tak for svar.
Jeg tror, jeg forstår det nu. Mellemregningskontoen (= virksomheden har gæld til ejeren) må ikke blive negativ på noget tidspunkt (= ejeren har gæld til virksomheden).
Det vil ikke blive tilfældet i min situation. Mellemregningskontoen vil altid være positiv eller nul.
Men er det ikke altid mest fordelagtigt at anvende en mellemregningskonto, hvis man ser bort fra, at der ikke må beregnes noget kapitalafkast på mellemregningskontoen?
Jeg er med på, at mellemregningskontoen skal være nul ved påbegyndelse af VSO. Men herfra og fremefter har jeg svært ved at se, at indskud skulle være mere fordelagtig end mellemregning, når indskud låses fast sidst i hæverækkefølgen, mens der frit kan overføres til privatsfæren fra mellemregningskontoen (så længe den er positiv).