Bogføring af selskabsskat/acontoskat: Jeg vil gerne sætte mig ind i hvordan man bogfører selskabsskat/aconto skat, håber nogen kan hjælpe mig, bekræfte om det er korrekt det jeg har læst mig til. Scenarie 1 De to aconto betalinger i løbet af året, tror jeg, at jeg skal bogføre på følgende måde. 1. Jeg har en konto i driften som hedder skat af årets resultat eller skal jeg oprette en ny konto under som hedder Selskabsskat/aconto ??????? Jeg ved ikke om aconto skat og skat af årets resultat skal bogføres på samme konto ???? Eksempel 10.000 Aconto betaling: Drift Balance Skat af årets resultat Bank Debet 10.000 Kredit 10.000
Scenarie 2 Hensættelse af skat af årest resultat Når jeg så ved årsafslutning finder ud af, at jeg har et overskud på 200.000. Så regner jeg 22 % af overskuddet som er = 44.000, så laver jeg en hensættelse på dette beløb :
År 2016 Drift Balance Skat af årets resultat Skyldig Skat Debet 44.000 Kredit 44.000
Når så jeg opgører skatten og betaler, bogfører jeg følgende: Balance Balance Skyldig Skat Bank Debet 44.000 Kredit 44.000
Så går Balance kontoen skyldig skat i 0.- eller hvad ???? |
Hej Vibeke
Der er to typer af skat:
Selskabsskat
Udskudt skat
Selskabsskat er den skat du betaler af årets skattemæssige resultat.
Udskudt skat er det skatteaktiv/forpligtelse, som vil påvirke din virksomhed i fremtiden på baggrund af forskydninger mellem skat og dit regnskab.
Selskabsskat bogføres således:
2 gange om året betales der aconto skat. Acontoskat er en forudbetaling af skat, så den skal du bogføre i balancen (kredit bank, debet balance under selskabsskat)
x gange om året (1 gang for mindre virksomheder, flere gange for virksomheder som løbende rapporterer) beregnes den årlige skat. Den årlige skat bogføres mellem resultatopgørelsen under Årets skat - debet (præsenteres i noten som aktuel skat) og kredit i balancen under selskabsskat.
Herudover kan der være en frivillig indbetaling af skat, men den bogføres og betragtes ens som acontoskat.
I dit eksempel vil din skyldige skat i balancen være 34.000 kr. pr. statusdagen, hvilket du ikke får med ved at føre acontoskat i resultatopgørelsen.
Udskudt skat:
Udskudt skat beregnes x antal gange i året ligesom den årlige skat. I forbindelse med dette vil du lave en postering under Årets skat (præsenteres som ændring i udskudt skat) og modsat i balancen under udskudt skat. Udskudt skat kan både være et aktiv og et passiv, så vær opmærksom på fortegnet.
Håber det giver mening.