Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er hæverækkefølgen i virksomhedsordningen ukrænkelig

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jan 14
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Opsparet overskud er en del af indskudskontoen. Hvis opsparet overskud hæves, skal man naturligvis betale fuld skat. Det er hele ideen med virksomhedsordningen, at man kan udskyde skatten på opsparet overskud, indtil det opsparede overskud hæves.

Det indskud, man starter med at investere i virksomheden, er der allerede betalt skat af. 

Ifølge hæverækkefølgen, skal man hæve opsparet overskud, før man hæver indskuddet. Det er en ulempe i forhold til et APS, hvor indskud kan ske i form af lån til virksomheden, der frit kan hæves før opsparet overskud.

Findes der nogen lovlig måde at hæve start indskuddet i virksomhedsordningen, før man hæver opsparet overskud?

På forhånd tak. 

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 15:29

Som udgangspunkt nej, så kan du ikke komme udenom hæverækkefølgen.

I VSL § 3 stk 6., står der at "Stk. 6. Indskudskontoen reguleres årligt ved indkomstårets udløb. Ved reguleringen tillægges årets indskud, mens overførsel til den skattepligtige af værdier, der ikke er overskud, fradrages."

Tilmeldt 9. Jan 14
Skrevet kl. 16:22

nikokj:

Som udgangspunkt nej, så kan du ikke komme udenom hæverækkefølgen.

I VSL § 3 stk 6., står der at "Stk. 6. Indskudskontoen reguleres årligt ved indkomstårets udløb. Ved reguleringen tillægges årets indskud, mens overførsel til den skattepligtige af værdier, der ikke er overskud, fradrages."

Tak for svar. 

Jeg sidder med en bog med titlen: "Fra regnskab til selvangivelse for personligt erhvervsdrivende." I afsnittet om indskudskontoen står der: "Normalt vil der være tale om en indskudskonto, der består af kontante midler..."

Jeg er i tvivl, om man må gå skridtet videre og anse den fysiske bankkonto med kontante midler som privat og først betragte aktiverne som en del af virksomheden, når de bliver erhvervet for de penge, der står på den fysiske bankkonto. 

Spørgsmålet er relevant, fordi jeg gerne vil lade mig beskatte efter VSO fra primo 2017. Her stod der et stort beløb på en fysisk bankkonto, men der var ikke investeret i nogen aktiver.

Hvis pengene primo 2017 betragtes som indskudt i virksomheden, vil de fremover ligge sidst i hæverækkefølgen. Hvis pengene primo 2017 ikke betragtes som indskudt i virksomheden, vil indskudskontoen primo 2017 være lig nul, og så kan jeg bruge mellemregningskontoen derfra, og pengene vil derfor ikke være låst sidst i hæverækkefølgen, for der vil ikke være investeret i nogen aktiver ultimo 2017. Der vil kun stå et opsparet overskud, der så vil stå først i hæverækkefølgen. 

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 17:01

Jeg ser ingen grund til at likviderne skal indgå i virksomhedsordningen fra start. Det er der ingen krav om. Hvis jeg var dig så vil jeg oprette en konto til virksomhedsordningen og overføre penge dertil efterfølgende via mellemregningskontoen. 

Tilmeldt 9. Jan 14
Skrevet kl. 19:48

nikokj:

Jeg ser ingen grund til at likviderne skal indgå i virksomhedsordningen fra start. Det er der ingen krav om. Hvis jeg var dig så vil jeg oprette en konto til virksomhedsordningen og overføre penge dertil efterfølgende via mellemregningskontoen. 

Pengene står i USD på et depot hos en amerikansk børsmægler. Forretningsaktiviteten er næringshandel med aktier. Men jeg tror faktisk godt, jeg kunne bruge dit råd alligevel, ved blot at oprette et nyt depot og overføre pengene dertil efterhånden som jeg får brug for det via mellemregningskontoen. 

Nej ok, så skulle jeg jo have gjort det ved begyndelsen af 2017, og det gjorde jeg ikke. Men jeg kunne gøre det for 2018. 

Tak for svar. 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)