Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp søges vedr. skattekontrol.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 8. Oct 09
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg søger lidt rådgivning, i forbindelse med en skattekontrol.

SKAT har udtaget min virksomhed til kontrol. Og i den forbindelse har jeg (blandt andet) indsendt dokumentation for kørsel i egen bil, og den følgende udbetaling af skaffefri kørselsgodtgørelse.

Nu er der kommet svar fra SKAT, hvor de beder mig indsende nogle regnskabsbilag, det er intet problem. Men vedkommende skriver også:

"Herudover behandler jeg forholdene omkring skattefri godtgørelse, idet der er nogle regler vedrørende forholdet mellem den udbetalte løn og den udbetalte skattefri kørselsgodtgørelse. Reglerne er bl.a. behandlet i SKM2006.181.SR og SKM2014.767.SR. "

Når man læser de 2 afgørelser der henvises til, handler det såvidt jeg kan gennemskue, om hvorvidt personerne der får udbetalt skattefri kørselsgodtgørelse, står i et reelt ansættelsesforhold eller ej. Det mener jeg helt klart jeg gør, i forhold til min virksomhed. Men jeg ved ikke om jeg skal begynde at argumentere for det, overfor SKAT, eller jeg blot skal indsende de efterspurgte bilag, og afvente en afgørelse. Jeg håber nogen kan hjælpe mig med gode råd her, da det drejer sig om ret store beløb, som i fald de erklæres skattepligtige, måske kan betyde min virksomheds undergang.

Der er tale om et aps, hvor jeg er eneste anpartshaver.

Jeg kører kurérkørsel for ét speditionsfirma, i ind og udland. Jeg bruger min private bil til kørslen, og betaler alle bilrelaterede udgifter privat. Jeg sender hver måned lønoplysninger til regnskabskontoret (eksternt), som så indberetter lønnen for mig, via dataløn. Der køres mange km. ofte omkring de 15.000 pr måned. Jeg får derfor en lille bruttoløn, typisk kr. 5000, og resten som skattefri kørselsgodtgørelse. Jeg kører mandag til fredag, langt over 37timer, og af og til også en tur i weekenden. Og mener derfor ikke der kan være tvivl om, om jeg er i et reelt ansættelsesforhold til virksomheden (mit aps).

Håber i kan rådgive mig.

Hilsen

Finn

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

De to sager omhandler situationen hvor grundlønnen er forholdsvis lav i forhold til den udbetalte skattefrie godtgørelse. Det kan være problematisk når din løn ikke er højere.

Jeg ville indledningsvis fremsende det efterspurgte materiale og så samtidig bede ham uddybe problemstillingen. Umiddelbart svært at rådgive konkret. Det afhænger blandt andet af hvad aftale, der er indgået om kurérkørsel mellem dit speditionsfirma.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville også blot indsende men synes det kan være problematisk her da reglen er at kørepengene ikke må kunne ses som erstatning for løn - man skal have en reel løn og 5000 i løn og 15.000 KM eller noget med 35-45.000 kr i kørepenge vil se ud som om, du lever klart mere af kørepengeudbetaling end løn. 

Du må jo så tage det med skat når de har fået deres bilag eller bede om et måde om kørslen, men jeg ville nok frygte lidt for, at de ikke er så begejstrede for den fordeling med 5.000 i løn og måske 40.000 kr skattefri kørsel.

Mig bekendt ville samme problemstilling ikke opstå i personlig virksomhed hvor man ville have haft fradrag i anden personlig indkomst, men hvor der jo ikke er krav til overskuddet umiddelbart.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Oct 09
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Mit aps har en kontrakt med speditøren, hvor der udtrykkeligt står at jeg skal stå til rådighed fra kl 7 - 17 mandag til fredag. Er det sådan noget du tænker på, hvor du skriver at det afhænger af hvilken aftale jeg har med speditøren?.

Hilsen

Finn

Tilmeldt 8. Oct 09
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder ikke godt John, for jeg bruger netop kørselsgodtgørelsen som løn.

Jeg ved faktisk ikke hvorfor, men på mine lønseddeler står der altid enten 37 eller 45timer, på en måned, og så 5000 i bruttoløn. Det må være noget regnskabskontoret indtaster når de indberetter. 5000 kan jo sagtens være en reel løn for 37-45 timers arbejde. Men det ændrer nok ikke noget til min fordel, da jeg arbejder langt flere timer pr måned.

Sidste måneds lønseddel står der 45 timer og kr 5000 i løn. Og 15256,2km á 1,93 = kr. 29.444,55

Jeg kan regne ud at jeg bestemt ikke skal sige at jeg ser godtgørelsen som en del af min løn, men det hjælper nok ikke noget såvidt jeg kan forstå. Der er vel ikke meget jeg kan sige, som vil hjælpe min sag?. Jeg kan bede om at få uddybet problemstillingen, og fortælle sandheden, at jeg ikke var klar over denne regel fandtes.

Må indrømme at jeg frygter et enormt skattesmæk. Det er perioden 1. Jan 15 - 30 Jun. 17 der er tale om. Ville det i givet fald blive mit aps der får skattesmækket, eller mig personligt?.

Hilsen

Finn

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Din argumentation skal være at du ikke ønsker at hive en masse penge ud af selskabet, men hellere ser at de bliver geninvesteret i selskabet, hvorfor du har en lav løn. 

Kørselsgodtgørelse skal du betragtes som et alternativ til at du havde en bil i selskabet og dermed ikke direkte betragte det som løn, men refundering af  omkostninger til bilen samt driften af den.

Vent og se hvad skat kommer frem til. Men du skal have argumentationen i orden og erkende at du ikke har forholdt dig til forholdet mellem kørselgodtgørelse og løn, da du reelt ser det som to forskellige ting.

Hvis skat mener at du skal beskattes af kørselgodtgørelsen, så vil det formentlig ramme dig privat med mindre i laver en aftale om at forhøje udbetalingerne, så selskabet indbetaler skatterne. Men husk på at skat ofte har en holdning til noget, men det er langt fra altid den holder i retten. Så hvis de kræver det tilbagebetalt, så forhør dig hos en skatteadvokat.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Min tanke var hvad er aftalen mellem speditøren og dit aps. Og på den anden side hvad er lønaftalen mellem dit aps og dig.

Der er tale om to transaktioner. Som du selv har konkluderet må den skattefri godtgørelse ikke have karakter af alternativ indkomst.

Umiddelbart kan man jo godt have en timeløn på godt 100 kr. Men hvis du har kørt godt 15000 km på 45 timer så er du klar til formel 1.

Det er sådan noget SKAT ser og er der ingen sammenhæng mellem timer, km og løn så kan det være op af bakke.

Hvis SKAT går videre med det så er mit bud at SKAT vil gøre den manglende skat gældende hos både dit aps og dig personligt.

Tilmeldt 8. Oct 09
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

En update - omend en kedelig én af slagsen. Skat har svaret, at de anser månedslønnen på 5000,- for at være for lav, til at der i det hele taget kan udbetales skattefri kørselsgodtgørelse. (jvfr. de 2 tidligere sager de henviste til i første omgang).

Skat foreslår derfor at al udbetalt kørselsgodtgørelse for de seneste 4 år (knap 1.1mio), indberettes som løn, og at selskabet indbetaler skatten deraf. Samtidig gør Skat opmærksom på at såfremt selskabet ikke indbetaler skatten rettidigt, vil kravet gøres gældende overfor mig personligt. Skat afventer selskabets (min) respons, inden der træffes afgørelse.

Jeg vil gerne foreslå Skat, at selskabet i stedet indberetter en løn der ikke er for lav (Skat har angivet at 90-100kr/time vil anses som værende normalt), med tilbagevirkende kraft for de 4 år. Begrundet med at kerneproblemet er at lønnen har været for lav, og at jeg/selskabet gerne vil rette op på det. Forskellen vil i runde tal blive, om jeg skal betale ca. 600.000 i skat, eller ca. 230.000, hvilket selvsagt er ret afgørende for min privatøkonomi. (jeg har ikke pengene - men 230k er unægteligt noget mere overskueligt at få afbetalt).

Jeg ringede i går til skattemedarbejderen der har sagen, og forespurgte om dette var en mulighed. Og fik at vide at jeg skulle sende mit forslag ind skriftligt, så ville de se på det. Men at de nok ville træffe en afgørelse der ligger op ad tidligere afgørelser.

Nu er mit spørgsmål så, hvor / hvordan kan jeg gennemsøge tidligere afgørelser? Hvis der findes bare én, hvor noget ligende er blevet godkendt, tror jeg at det vil hjælpe gevaldigt. Omvendt, hvis jeg ikke kan finde nogen tidligere afgørelser at henvise til, har jeg indtryk af at Skat vil stå fast på deres indledende forslag, og træffe afgørelse derefter. Men jeg ved ganske enkelt ikke hvor eller hvordan jeg kan finde tidligere afgørelser. Håber nogen kan hjælpe.

Tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Super du updater os - det hjælper på forståelsen. Jeg synes jo dit forslag lyder godt nok - om end skat måske vil mene det er for sent med en sådan ændring og de jo kun opdager det ved en "tilfældig kontrol" - men - du samarbejder jo, og mit fornemmelse for retfærdighed er, at så kunne skat vel også lande en eller anden løsning der trods alt gav noget skattefri godtgørelse stadigt.

Nå - jeg kender ingen tidl. afgørelse - og det er sikkert ikke helt billigt at få advokater til at sidde og lede efter sådanne afgørelser, men der jo virkeligt penge på spil her - lad os høre hvor den lander

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du taler om at lønnen er for lille mellem dig og selskabet - er det så lønnen mellem dig og dit eget aps?

Hvis det er tilfældet så kunne en umiddelbar tanke være at undersøge transfer pricing reglerne om at aftaler mellem selskab og eksempelvis hovedaktionær skal ske på markedsvilkår. Der er nogle muligheder for efterfølgende korrektioner i det regelsæt. Om de kan bruges her er en tanke værd. Specielt, hvis SKAT vil acceptere en løn på omkring de 100 kr....

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)