Hej Jeg søger lidt rådgivning, i forbindelse med en skattekontrol. SKAT har udtaget min virksomhed til kontrol. Og i den forbindelse har jeg (blandt andet) indsendt dokumentation for kørsel i egen bil, og den følgende udbetaling af skaffefri kørselsgodtgørelse. Nu er der kommet svar fra SKAT, hvor de beder mig indsende nogle regnskabsbilag, det er intet problem. Men vedkommende skriver også: "Herudover behandler jeg forholdene omkring skattefri godtgørelse, idet der er nogle regler vedrørende forholdet mellem den udbetalte løn og den udbetalte skattefri kørselsgodtgørelse. Reglerne er bl.a. behandlet i SKM2006.181.SR og SKM2014.767.SR. " Når man læser de 2 afgørelser der henvises til, handler det såvidt jeg kan gennemskue, om hvorvidt personerne der får udbetalt skattefri kørselsgodtgørelse, står i et reelt ansættelsesforhold eller ej. Det mener jeg helt klart jeg gør, i forhold til min virksomhed. Men jeg ved ikke om jeg skal begynde at argumentere for det, overfor SKAT, eller jeg blot skal indsende de efterspurgte bilag, og afvente en afgørelse. Jeg håber nogen kan hjælpe mig med gode råd her, da det drejer sig om ret store beløb, som i fald de erklæres skattepligtige, måske kan betyde min virksomheds undergang. Der er tale om et aps, hvor jeg er eneste anpartshaver. Jeg kører kurérkørsel for ét speditionsfirma, i ind og udland. Jeg bruger min private bil til kørslen, og betaler alle bilrelaterede udgifter privat. Jeg sender hver måned lønoplysninger til regnskabskontoret (eksternt), som så indberetter lønnen for mig, via dataløn. Der køres mange km. ofte omkring de 15.000 pr måned. Jeg får derfor en lille bruttoløn, typisk kr. 5000, og resten som skattefri kørselsgodtgørelse. Jeg kører mandag til fredag, langt over 37timer, og af og til også en tur i weekenden. Og mener derfor ikke der kan være tvivl om, om jeg er i et reelt ansættelsesforhold til virksomheden (mit aps). Håber i kan rådgive mig. Hilsen Finn |
De to sager omhandler situationen hvor grundlønnen er forholdsvis lav i forhold til den udbetalte skattefrie godtgørelse. Det kan være problematisk når din løn ikke er højere.
Jeg ville indledningsvis fremsende det efterspurgte materiale og så samtidig bede ham uddybe problemstillingen. Umiddelbart svært at rådgive konkret. Det afhænger blandt andet af hvad aftale, der er indgået om kurérkørsel mellem dit speditionsfirma.