Der er mig bekendt 2 måder at handle med andre EU-lande uden at skulle betale det pågældende lands moms: enten ved at opgive vores momsnr. inden og så sælger de uden moms, som det typisk er for B2B-virksomheder - eller efter købet at bede om tilbagebetaling af momsen ved oplysning af vores danske momsnr. Jeg ønsker nu at handle nogle ting til virksomheden hos en engelsk B2C webshop og har forsøgt at kontakte dem for at høre, om de kan tilbageføre momsen, hvis jeg køber hos dem, men jeg hører ikke fra dem. Mit spørgsmål er så, hvis jeg køber hos dem, kan jeg så efterfølgende kræve, at de tilbagebetaler momsen - eller kan de afvise det, hvis ikke de lige føler for det? Eller er der andet man kan gøre? |
Den med at få det refunderet er som udgangspunkt til brug for moms betalt ved rejse i landet - hvor det ikke kan undgås. Selskabet kan du ikke kræve noget af, de afgør helt som om de vil handle med DK og om de vil tage momsen af som de skal.
Den refusion du kan få af EU moms er som nævnt ved rejse i landet som udgangspunkt. Betaler du frivilligt moms i EU ved varer der leveres til dig, så må du heller ikke bogøre den moms som fradragsberettiget udgift - du skal så tage det hele som udgift men momsbeløbet skal bogføres så du kan lægge det til dit resultat til skat, da du ikke har fradrag for det
Konklussion - drop leverandøren hvis ikke denne klarer at levere uden moms når du angiver dit moms nummer til dem
vh John Hannover