Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Apportindskud eller salg af egne anparter ved efterfølgende stiftelse af holdingselskab

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Oct 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

Hvis man er i den situation at man har stiftet et kapitalselskab (fx ApS) i fællesskab med andre (hvor de andre er selskaber), man ejer under 50% af anparterne (privat ejerskab) og man ønsker at eje dem igennem et holdingselskab i stedet. Er det så helt udelukket blot at stifte et holdingselskab og så lade sine anparter købe af holdingselskabet? Og er det i den forbindelse helt urimeligt at antage kurs pari hvis selskabet er stiftet for under et år siden? Eller er den eneste sikre vej at få en godkendt revisor til at hjælpe en med at stifte holdingselskabet med ens private anparter som apportindskud?

Venlig Hilsen
Steffen Vindt

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal foretage en skattefri anpartsombytning uden tilladelse. Det er en betingelse, at ombytningen af anparter sker til handelsværdi. Til at fastsætte handelsværdien skal du bruge en vurderingsberetning fra en revisor.

SKAT har udgivet en vejledning, som beskriver de steps du skal igennem. Du kan læse vejledningen her. 

Med venlig hilsen

Michael Pilegaard Hansen
Advokatfuldmægtig
Edison Law


 

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 19:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg er overhovedet ikke enig i vi bare kan sigee at det ubetinget er den rigtige løsning, at få lavet en aktieombytning.. vi ved faktisk ikke engang om det er muligt i forhold til kapitalkravet!

Helt enkelt, snak med en revisor og få kigget på de faktiske tal. Det kan nemt være, at det så tidligt o forløbet er billigere at betale skatten, fremfor en masse rådgiverhonorarer for gennemførelse af en skattefri aktieombytning.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Pointen er vel at betingelserne for at lave en skattefri aktieombytning ikke er tilstede.

Tilmeldt 2. Oct 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er i hvert fald min opfattelse at man ikke kan lave en skattefri aktiombytning når det erhvervende selskab ikke opnår stemmeflertal. Jeg kan godt se jeg ikke var specifik mht. dette, men det skulle implicit forstås at der med under 50 % ejerskab samtidig ikke var stemmeflertal.

Som jeg har forstået er der to muligheder:

  1. At stifte holdingselskabet hvori de personligt ejede anparter i det eksisterende selskab indgår som apportindskud.
  2. At stifte holdingselskabet og efterfølgende lade dette købe de personligt ejede anparter i det nuværende selskab.

I begge tilfælde vil det så vidt jeg har forstået resultere i personlig skat hvis anparterne vurderes til at være steget i kurs?

Løsning 1 vil så vidt jeg har forstået under alle omstændigheder kræve bistand fra en godkendt revisor og dermed medføre en ikke ubetydelig omkostning.

Løsning 2 stiller højere krav til likviditet men i sidste ende er resultatet det samme. Spørgsmålet er så om det er helt udelukket at man selv vurderer handelsværdien når der er tale om et nystartet ApS? Kan det hjælpe at direktøren og bestyrelsesformanden er enige i vurderingen?

Jeg har prøvet at formulere mig lidt generelt så tråden kan være til gavn for andre også, men jeg kan da lige tilføje, at der i mit konkrete tilfælde, er der tale om et indskud på 10.000 kr og et 20 % ejerskab i en virksomhed der beskæftiger sig med forskning og udvikling og som ikke står til at generere et overskud inden for den nærmeste fremtid (> 2år). Der er gode forventninger til bevillinger men ingen er på nuværende tidspunkt realiseret. Disse bevillinger er en nødvendighed for at virksomheden kan få succes. Min objektive vurdering er at virksomheden nok næppe vil kunne sælges til mere end kurs pari. Motivationen for et holdingselskab er selvfølgelig at jeg tror på at virksomheden kan blive en succes om fx 5 år og det er bedst at være tidligt ude med et holdingselskab.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke noget som forhindrer dig i at bruge model 2. Der er i det tilfælde ikke noget krav om en ekstern skal vurdere handelsprisen. Det er så dig selv der skal stå på mål for kursen.

En handel kort tid efter stiftelse og med de forventninger, som du opsat ville jeg også have valgt pari. Generelt er det jo tættere på stiftelsestidspunktet lettere at retfærdiggøre kurs pari fremfor når økonomien begunder at trille i selskabet med måske tilskud og og resultater. 


Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Når dit holdingselskab ikke får flertallet af stemmerne i driftsselskabet, så er betingelserne for en skattefri aktieombytning ikke til stede. 

Det er således helt korrekt, at en skattefri aktieombytning ikke er den rigtige løsning. 

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)