Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug af ordet "Holding" i et anpartsselskabs navn

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jan 14
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogen juridiske krav forbundet med at bruge ordet "Holding" i et anpartsselskabs navn?

Er der krav om, at selskabet skal eje kapitalandele i andre selskaber eller ikke må bruges som driftsselskab?

Eller kan man helt frit bruge ordet "Holding" i et anpartsselskabs navn?

På forhånd tak. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Maverick26:

Er der nogen juridiske krav forbundet med at bruge ordet "Holding" i et anpartsselskabs navn?

Er der krav om, at selskabet skal eje kapitalandele i andre selskaber eller ikke må bruges som driftsselskab?

Eller kan man helt frit bruge ordet "Holding" i et anpartsselskabs navn?

På forhånd tak. 

Du kan frit bruge ordet!

Du skal selvf stadig følge reglerne om at et andet selskab ikke må hedde det samme, samt at navnet ikke må lede til forveksling i forhold til andre.

Tilmeldt 9. Jan 14
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper_nl,

Tak for svar. 

Jeg er også nået til den erkendelse, at ordet "holding" ikke har nogen selvstændig juridisk betydning. 

Men samtidig står der i Selskabsloven, at navne ikke må være vildledende. Det er så et spørgsmål, om det er vildledende, hvis formålet med selskabet er at investere kortsigtet i amerikanske aktier, og folk i almindelighed forbinder ordet "holding" med selskaber, der har investerer langsigtet i kapitalandele i andre selskaber. 

Det vil nok være sikrest ikke at bruge "holding."

Tilmeldt 20. Feb 15
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Du bør ikke bruge ordet "holding" i selskabets navn, hvis hovedaktiviteten i selskabet ikke er at eje kapitalandele i andre virksomheder.

-----

Selskabslovens § 2, stk. 3

Et kapitalselskabs navn må ikke være egnet til at vildlede. Hvis navnet betegner en bestemt virksomhed, må det ikke videreføres uforandret, når kapitalselskabets hovedaktivitet væsentligt forandres.

-----

Med "bestemt virksomed" menes, f.eks. tømrer, murer, arkitekt, osv. ikke må bruges i navnet, hvis hovedaktiviteten er en helt anden. Om bestemmelsen dækker ordet "holding" er ikke sikkert, men jeg ville ikke bruge ordet, hvis der var tale om et rent driftsselskab.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Det må ikke være egnet til at vildlede om formået og det kan det jo hvis du kalder det holding og sælger iskrem - men kan du ikke forklare hvad du vil opnå med det hvis det ikke er et rent holding  så bliver svaret bedre?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Jan 14
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene. Jeg dropper ordet "holding."

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)