Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Formidling af polsk arbejdskraft på legal vis

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

En god herboende ven vil starte et dansk firma der formidler polsk arbejdskraft. Han har en masse kontakter fra tidligere - både kunder og arbejdskraft - hvor han bistod en dansk ven i Polen med ditto.

Forudsætningen er at ALT skal gå til på lovlig og hæderlig vis og nu vil han gerne vide hvad han skal leve op til og tage i agt. Det med moms og skat er ret banalt, men hvilke krav skal ellers opfyldes?

Det med lønninger vil jeg ikke blandes ind i og kender ikke hans tanker omkring dette, men er der LOVGIVNING omkring mindsteløn, eller er det kun i diverse overenskomster noget sådant er fastsat? Lad os nu sige at han (jeg ved det ikke) vil betale dem f.eks. 60 kroner i timen, hvad kolliderer det så med (ud over moral)? Og ja, jeg kan godt selv se det: Hvis det er 60 kroner, så er det jo også nok uden dansk skat, men lad os nu, i første omgang, tage udgangspunkt i en dansk timeløn og betaling af a-skat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der eksisterer ikke dansk minsteløn lovgivningsmæssigt - det er i overenskomster. Så længe det er uden for overenskomst område og han i øvrigt sørger for lovlige tilmeldinger CPR skatte angivelser osv (en polak der skal arbejde i DK skal tilmelde sig skat og have et CPR til formålet) - så er lønnen et moralsk spørgsmål

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, John. Det var også det jeg regnede med.

Mit spin-off omkring løn var kun fordi den slags lønninger jo er udbredt for østeuropæisk arbejdskraft. Min ven vil køre alt efter bogen og jeg formoder at han vil betale noget der ligner en "mindsteløn" på markedet.

Nu ved jeg ikke hvad du mener med "overenskomstområde". Stort set alle brancher har vel en overenskomst, men man kan vel kun påkalde sig denne, hvis den virksomhed man arbejder for har tiltrådt den?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

KlaMus:
Nu ved jeg ikke hvad du mener med "overenskomstområde". Stort set alle brancher har vel en overenskomst, men man kan vel kun påkalde sig denne, hvis den virksomhed man arbejder for har tiltrådt den
ja - med mindre fagbevægelsen anser det for et vigtigt princip område og blokerer for andre organiserede at levere mm jvnf Vejlegård konflikten med blokade af kroen for at få dem med

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for præciseringen, John.

Bortset fra det: Er det virkelig så enkelt at starte sådan type virksomhed? Bortset fra det med skat, moms og evt. overenskomster, er der så ikke andet man skal overholde og tage sig i agt for? Det er jo et ømtåleligt felt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tænker bl.a. på om ikke man skal have nogle forsikringer for medarbejderne?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

arbejdsskade er lovpligtig og dertil jo klogt med ansvarsforsikring mm

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Så længe det er uden for overenskomst område og han i øvrigt sørger for lovlige tilmeldinger CPR skatte angivelser osv (en polak der skal arbejde i DK skal tilmelde sig skat og have et CPR til formålet)

Polsk/østeuropæisk arbejdskraft er ofte projektorienteret. Skal en polak tilmeldes CPR m.m., hvis han har en kontrakt på f.eks. 4 uger?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja når en udlænding skal arbejde for dansk selskab skal denne tilmeldes CPR uanset tid

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har talt med iværksætteren og fået bekræftet, at han ønsker at alt skal være korrekt og lovligt. Så langt, så godt.

Når en polak får et CPR-nummer, bliver han så automatisk oprettet hos Skat?

Hvis en polak får en kontrakt på f.eks. 4 ugers arbejde, så skal han, som jeg har forstået dig, betale dansk a-skat. Fair nok, men så bliver der vel trukket 38% rent i skat, da han ingen ret har til fradrag ... eller hvad?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)