Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad plejer man at have af vilkår i en startup-direktørkontrakt?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Sep 17
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 01:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står og skal formentlig til at fuldtids-joine et startup som jeg i forvejen ejer lidt af. - Og dermed sige farvel til mit gode faste job.

Vi har aftalt en månedsløn som jeg kan klare mig for, og der er ikke ubegrænsede midler fra start.

Jeg kan forstå at man som medejer vil have en direktørkontrakt som ikke giver nogle af de rettigheder man har som lønmodtager. Derfor er mit spørgsmål nu, hvordan den slags plejer at være udformet?

Umiddelbart tænker jeg at det eneste fornuftige er at aftale en fast månedsløn på X tusinde kr pr måned, og så ellers arbejde så meget som projektet nu kræver, i stedet for at bruge tiden på at administrere og tælle timer. På den måde er al ens tid ejet af projektet, og de ved hvad det kommer til at koste.

Men er det normalt at gøre sådan? Eller tæller man antal dage der arbejdes og trækker løn fra dem hvor der ikke arbejdes? I det tilfælde vil det jo mere minde om en freelanceaftale.

Og hvad plejer man at indføre af særlige retttigheder mv i en direktørkontrakt? Står der noget om en fast mængde ferie, sygdom osv? Jeg er godt klar over at det er et startup så man kan ikke forvente samme pakke som i det offentlige :)

Men hvilke af de her ting som nævnes, har man normalt med i en direktørkontrakt? https://www.advodan.dk/erhverv/selskabskonstruktion-og-virksomhedsformer/dokumenter/hvad-er-en-direktoerkontrakt/

På forhånd tak!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Der findes ingen egentlige standarder men:

En direktør har normalt ingen krav om at tælle timer. Det er en funktionskontrakt og direktøren forventes at bruge alle de timer det er nødvendigt for at udføre jobbet. I en startup kan det være helt normalt, at kontrakten siger at direktøren har ret til at påtage sig andet job (evt med en time begrænsning) sideløbende, så længe det ikke går ud over det nødvendige som skal udføres i startup. 
Det er jo netop fordi en løn måske er så lav, at man ikke kan forvente direktøren kan leve af det, og så må man som firma acceptere der må arbejdes ved siden af.

Alt der ikke specifikt aftales gælder ikke. Normalt vil der dog stå at hvor ikke andet er aftalt, gælder funktionær og feriepenge loven for direktørens kontrakt, og så kan der evt være specielle regler for andre områder, f.eks. opsigelse i tilfælde af sygdom, eller begrænsninger i forhold til funktionær og ferielov

Du skal huske du som udgangspunkt ikke vil være omfattet af lønmodtagernes garantifond som øverste direktør

Der bør også forhåndsaftales noget om fremtiden, så du ikke "for life" er på "indslusningsløn"

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Sep 17
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar. Min rolle vil mere mere ala teknisk direktør, og mine forhandlinger ligger med ham som er adm. direktør og ham som kommer med pengene til gildet. 

Det lyder ikke umiddelbart som om de er interesserede i at have funktionærlovens rammer inkluderet i sådan en aftale - og ham som er direktør nu, har siddet næsten fuld tid i 2 år, til en meget lav løn og uden at få betaling for andet end de reelle timer han har arbejdet (dvs han har talt alle timerne)

Ingen af de to har nogensinde haft et normalt job, så det kan godt være de ser mig som værende lidt forkælet i den sammenhæng. 

Den ene, som er direktør, har altid lavet iværksætteri og levet af at sælge sine timer freelance, ham som er investor har arvet sig til penge... Og jeg kan mærke at det er svært at forhandle når folk kommer med så forskellig baggrund.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

overvej om ikke du skal beholde dit gode job. Enten har de behov for dig og vil så tilbyde at følge dine krav - eller også bliver du næppe lykkelig i det ægteskab

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)