Er det okay at have en kategori under vareforbrug som f.eks. hedder ANDET og så derunder have Emballage (det man køber og bruger til at sende varer ud i til sine kunder), Forsendelse (den porto man bruger på at sende pakker til sine kunder) samt Hjemtagelsesomkostninger/Fragt (den fragtpris man betaler sine leverandører for at få varer hjem til lageret?? Det giver vel det mest rigtige billed af hvor meget man egentlig tjener (eller et mest realistisk dækningsbidrag)?? |
Hej Githa
Man kan vel gøre som man vil i sin kontoplan - jeg ville dog opdele den i tre konti under vareforbruget.
Emballage, Forsendelse, Hjemtagelsesomkostninger.
Det er en god ide, at de alle sammen skal indgå i dækningsbidraget.
Ved at opdele dem i 3, så har du hurtig overblik over, hvad du har brugt af penge på de 3 ting, frem for at have en samlet - hvis du synes den er for stor, så skal du til at fluekneppe kontoen - og det er da ufedt, hvis du kan undgå det fra starten.
Sidst - hvis du vil være ekstra nøjagtigt vil du skulle tage højde for med og uden moms - dette ville jeg dog nok ikke selv gøre - men bare huske behandle momsen rigtigt på de forskellige fakturaer, bilag mv.
Håber det var til lidt hjælp.
Mvh
Torben