Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af erhvervsandel, hvad siger skat?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jun 06
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :




Hej kloge Aminoer

Jeg ejer en erhvervsandel ved Sct Hans Torv på Nørrebro. Jeg har tænkt mig at sælge andelen og bruge afkastet til udbetaling ved køb af en lidt større ejendom/lokale til udlejning.
Jeg købte andelen i d 1/5 1993 for 10.000.- til brug for eget firma. Siden 2002 har jeg lejet andelen ud og den giver i år ca 50.000.- i overskud.

Andelsværdien er i dag 350.000.- men jeg har fået handelsværdien vurderet til ca 500.000.-
Boligafgiften er på Ca 1.400.- pr md.

Jeg ønsker at geninvesterer så meget som muligt i en ny ejendom men er usikker på hvordan dette gøres smartest så jeg undgår at betale alt for meget i skat, da beløbet jo ikke trækkes ud til personligt forbrug.

Kan man bruge en form for holdingselskab eller andre selskabstyper til formålet.
Min håndværksvirksomhed er i dag drevet som et enkeltmandsfirma


Hvorledes beregnes avancen på salg af erhvervslokaler?
Jeg har fundet denne artikel :
https://www.familieadvokaten.dk/Emner/937.html
Ifølge den kan man forhøje anskaffelsessummen med et tillæg på 10.000 kr. om året, det vil jo give et nedslag i det skattepligtig overskud på 230.000.-
Kende nogen her på Amino mere til disse regler vil jeg gerne høre om det.






Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Efter dette beskatning ved salg af erhvervs andel ? - Amino.dk skulle det være alm. virksomhedsindkomst.

Hvis du kan nå at sælge og købe i 2017 undgår du beskatning eller vent til 2018.

Jeg tor du skal glemme alt om holding så skal du sælge til holding.

Tilmeldt 29. Jun 06
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kommer vel til at blive beskattet af avancen ved ejendomshandler uanset hvornår jeg sælger og køber?

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Joo, men går ud fra det er en erhvervsejendom du køber som du kan afskrive på, det er rigtig du slipper nok ikke helt, da der er stor forskel på køb og salgssummen.

Men det skal ske i samme år.

Tilmeldt 29. Jun 06
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Den anden ejendom er også er erhvervsandel, så der er der nok ikke mulighed for afskrivning.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jes Troelsen:
Ifølge den kan man forhøje anskaffelsessummen med et tillæg på 10.000 kr. om året, det vil jo give et nedslag i det skattepligtig overskud på 230.000.

Så højt bliver nedslaget nu ikke, da det ophørte i 2009.

Det ideelle ville have været at du selv brugte lokalet på det tidspunkt, hvor det sælges. Så ville det have været muligt under visse forudsætninger, at flytte skatten over på det nye lokale.

Nu kan du kan eventuelt begrænse noget af skatten ved at brugevirksomhedsskatteordningen. Så kan du begrænse den foreløbige beskatning til 22%. Alternativt en skattefri virksomhedsomdannelse til et aps. hvor skatten også kan begrænses til 22%.

Om der er nogle fordele eller besparelser må bero på en konkret gennemregning på basis af de faktiske tal. Så fat en revisor, der har kan få fuld indsigt i dine forhold.

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 18:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Så burde du slippe for skat for så er det jo bare salg minus køb, og købet er jo nok større end salgssummen. men det skal ske i samme år. Hvis det er rigtig som Peter skriver må det være sådan.

Send skat et mail, de ved det

Vi må håbe på en livline for at være helt sikker 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

kah:
Så burde du slippe for skat for så er det jo bare salg minus køb, og købet er jo nok større end salgssummen.

Den forstår jeg ikke?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)