Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af aktiehandel / depot

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Aug 07
Indlæg ialt: 269
Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino brugere

Jeg har nogle likvider i mit selskab, som jeg ønsker at investere i værdipapirer. Hvis jeg ender med at handle en smule aktivt, kan det ende med en masse posteringer (kurtage, depotbyrer og diverse gebyrer). Er det nok at lave en enkelt postering i mit regnskab pr. 31/12 hvor jeg regulerer værdien af mine værdipapirer +/- hvor alt, så at sige, er indregnet (kursudviklingen, kurtage, depotgebyrer m.m.) ?

Et eksempel: Jeg overfører 100.000 kr. til min nordnet konto og investerer løbende i aktier. Det koster samlet set 200 kr. i kurtage og 100 kr. i depotgebyr. Aktiekursen udvikler sig positivt og pr. 31/12/2017 har jeg 110.000 kr. I mit regnskab regulerer jeg pr. 31/12 mine værdipapirer med +10.000 (ikke de mange posteringer der ligger bag). Kan det klares således?

Dbj 

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 08:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino brugere

Jeg har nogle likvider i mit selskab, som jeg ønsker at investere i værdipapirer. Hvis jeg ender med at handle en smule aktivt, kan det ende med en masse posteringer (kurtage, depotbyrer og diverse gebyrer). Er det nok at lave en enkelt postering i mit regnskab pr. 31/12 hvor jeg regulerer værdien af mine værdipapirer +/- hvor alt, så at sige, er indregnet (kursudviklingen, kurtage, depotgebyrer m.m.) ?

Et eksempel: Jeg overfører 100.000 kr. til min nordnet konto og investerer løbende i aktier. Det koster samlet set 200 kr. i kurtage og 100 kr. i depotgebyr. Aktiekursen udvikler sig positivt og pr. 31/12/2017 har jeg 110.000 kr. I mit regnskab regulerer jeg pr. 31/12 mine værdipapirer med +10.000 (ikke de mange posteringer der ligger bag). Kan det klares således?

Dbj

Gebyr er jo gebyr, dem vil jeg mene skal bogføres særskilt på en konto for gebyr.
Kurtage, hvis jeg husker rigtigt, er det du betaler hver gang du handler aktier. Dem vil jeg ligge oveni i prisen på aktierne.
Eks.
Du køber aktier for 1.000 kr., det koster 20 kr. samlet pris for aktierne er 1.020 kr.

Ved årsafslutning, vil jeg lave en regulering af beholdningen, enten op eller ned, så det stemmer til depotværdien.

Eks.
Du har købt for 10.000 kr.. Ved årsafslutning er de steget til 15.000 kr.
Debet - Aktiebeholdning (aktiver) Kredit - Regulering aktiebeholdning (Drift)

Du bliver således lagerbeskattet af dine aktier.

Om du vil bogfører, hver enkelt akties værdistigning eller fald, eller om du vil tage det hele samlet i en pulje, er op til dig.

Tilmeldt 12. Aug 07
Indlæg ialt: 269
Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar Frederik

Så jeg kan i princippet summere samtlige af årets gebyrer og bogføre en enkelt postering ved årets afslutning, og ligeledes bogføre en enkelt postering i form af værdigstigning/fald på værdipapirerne?

Dbh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:39
Hvor mange stjerner giver du? :

importer:

Tak for dit svar Frederik

Så jeg kan i princippet summere samtlige af årets gebyrer og bogføre en enkelt postering ved årets afslutning, og ligeledes bogføre en enkelt postering i form af værdigstigning/fald på værdipapirerne?

Dbh

Loven siger man skal bogføre uden unødig forsinkelse så nej

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 01:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er handlerne incl. gebyrer og kurtage samt kursreguleringer jo bogført af eks. Nordnet.

Så bogføringen er foretaget.

Man kan så vælge at bruge ultimoopgørelsen til sit eget regnskab.

Intet problem.

Tonny

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)