LEI Kode - hvad er nu det? - Amino.dk
på Amino
Bliv gratis medlem på Amino

Køb et Amino Sponsorlink

Nye ekspertblog-indlæg
om  Administration & Finansiering

Læs flere ekspertindlæg

Top karmaliste (30 dage)

De flinkeste Amino’er der hjælper mest med "Bogføring, regnskab, moms, skat m.m. "

LEI Kode - hvad er nu det?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
Amino-karma 25
Tilmeldt 13. jun 13
Indlæg ialt: 5

Fra Verup.Biz
Skrevet 13-09-2017 kl. 11:47

Jeg er selvstændig konsulent - enkeltmandsfirma under VSO. Jeg har et depot i min bank, hvor jeg har købt nogle fornuftige og lidt kedelige akkumulerende investeringsforeninger (som reglerne foreskriver), som langsigtet investering / placering af overskudslikviditet. 

Nu siger min bank, at jeg skal anskaffe mig en LEI Kode (åbenbart noget MIFID-regelværk fra det der EU). Den koster ca. 120 USD i oprettelse og 99 USD per år. Det er - i mine øjne - noget af en heftig pris for et ekstra "depotgebyr".

Hvad tænker man om det?

Amino-karma 7.660
Fra København S
Tilmeldt 13. aug 14
Indlæg ialt: 1.900
Amino Plus
Jørgen Kirkegaard
Fra KirkegaardLive under S...
Skrevet 13-09-2017 kl. 13:39

Legal Entity Identifier er et internationalt CVR-nr. LEI skal bruges til at mindske hvidvaskning og anden økonomisk kriminalitet. Det er ikke noget EU-noget, men EU vil gøre det rigtig svært for os at snyde hinanden ved gradvist at indføre brugen af det. Fra 2018 skal "erhvervskunder, som handler med værdipapirer gennem en værdipapirhandler", have en sådan. Se mere her: https://finanstilsynet.dk/Ansoeg-og-Indberet/LEI-kode.

Man kan så håbe på, at det kunne erstatte vores CVRNR.

Du kan således ikke betragte det som 'depotgebyr', og du vil ikke skulle købe et nyt, hvis du f.eks. skifter depot til en anden bank.

Om prisen for oprettelsen så er fair, sé det er noget helt andet. Måske regulerer onde EU det, så det kunne have været endnu dyrere?

Mvh

Jørgen Kirkegaard, datakonsulent.

Med udgangspunkt i CSV-fil danner mit program, I.B, en kassekladde med tilføjet kontonummer, momskode, valuta mv.

- Alle bankfiler - stripe - amber - AirBnB - MobilePay - ALT, you name it!!

* ALLE filer til én kassekladde til direkte import i ALLE regnskabssystemerne, f.eks. disse www.liste002.datakons.dk *

Skriv til mig her joergen.kirkegaard(a)staticdata.com

Læs evt. mere om mig her: www.kirkegaardlive.dk

Amino-karma 25
Tilmeldt 13. jun 13
Indlæg ialt: 5

hverup
Fra Verup.Biz
Skrevet 13-09-2017 kl. 15:34

Tak for dit svar Jørgen!

Amino-karma 6
Tilmeldt 8. apr 16
Indlæg ialt: 2

mo.silcowitz
Fra Grazper Technologies ApS
Skrevet 19-09-2017 kl. 15:11

Det kan godt være at intentionerne er i orden, men den pris man nu er tvunget til at betale for de her "koder" er absurd. Hvorfor skal det koste så meget at administrere et god damn CVR nummer?  Det er super irriterende at blive pålagt endnu en omkostning som man helt sikkert intet får ud af....  

Men det må da være en lukrativ forretning at være LEI-kode administrator. Du skal lave dig en database og holde styr på et 20 cifret tal, koblet sammen med en adresse. Og det skal du så have over 1000 kr i oprettelse for, samt 6-700 kr om året i gebyr. 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)

RSS-feed

Besøg vores andre hjemmesider :
lll