Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Banken siger hverken ja eller nej, til finansering.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 29. Apr 13
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 00:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg er en ung gut på 24, der er uddannet håndværker indenfor industrien. 

Jeg står i den situation at man i min branche ikke rigtig kan starte op for særlig få midler, som mange andre webshops, og hvad der ellers er. 

Hvis jeg skal have en chance på markedet er jeg nødt til at have nogle maskiner der kan følge med tidens krav til industrifremstilling, for at være konkurrencedygtig på tid og pris.  

Min drøm har altid været at blive selvstændig, og have min egen lille maskinfabrik. 

Nu står jeg så og vil igang, og jeg har besluttet mig for at jeg vil købe en lille fabrik, med en mindre etableret maskinpark som generationsskifte eller lign. som jeg og min kæreste kan drive selv. (mig i værkstedet og hende på kontoret) 

problemet opstår så nu, hvor jeg er taget i banken og har drøftet mulighederne med dem. 

De forlanger som de fleste nok er klar over

- En forretningsplan

- Et opstartsbudget

- Et driftsbudget

- en revisors udtalelse om fabrikken er bæredygtig.

- osv osv. 

Se, det kræver jo før jeg kan lave alt dette, at jeg er i dialog med en virksomhed der har potentiale. 

Jeg føler jo bare ikke at jeg har en chance for at lave driftbudget og opstarts budget, der bare er tæt på realistisk på en fabrik jeg intet aner om, da de fleste ikke vil sende regnskaber, årsrapporter og andre informationer, eller i det hele taget tage dialogen videre til/med en der ikke står klar med pengene. 

Når jeg så tager kontakt til diverse virksomheder som interesseret køber, har jeg meget svært ved at blive taget alvorligt, da jeg ikke har mulighed for at diske op med de 1-2 millioner som virksomheden nu koster, da min bank jo hverken har sagt ja eller nej endnu, da de ikke har en konkret sag. 

Så nu står jeg her i midten, og overvejer: 

- Er der andre muligheder for finansiering, eller er det et tegn fra oven at banken ikke siger ja? 

- Griber jeg det forkert an? 

- Hvordan får jeg overbevist en virksomheds ejer om at jeg er dybt seriøs, men at jeg er afhængig af finansiering for at det skal lykkedes?

- Er jeg virkelig nødsaget til at spare det hele op selv, for hvis det er tilfældet, så kommer jeg ikke igang før om 20-25 år. 

ALT råd og vejledning tages imod, og jeg er langt fra sikker på jeg griber det rigtigt an, men jeg kan ikke læse mig til alt. Nogle gange er man nødt til at kaste sig ud i det, og derefter learning by doing. 

Mange tak. 

Kristian :) 

Fra Aalborg
Tilmeldt 11. Aug 14
Indlæg ialt: 40
Fra  Performance-Parts.dk Skrevet kl. 08:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror du bliver nød til at tænke ud af boksen - du står og skal bruge kapital. Er din bank det eneste sted du har henvendt dig ? Min erfaring siger mig også at de danske banker er for tunge at danse med, og alt trækkes i langdrag.

Findes der ikke andre finansierings kilder ?

Hvad med at søge kapital her på Amino ?

Findes der udenlandske investorer der kunne være interesseret i din ide ?

Som sagt, tænk ud af boksen - og ikke blot gå samme sted hen, som alle andre gør.

Med venlig hilsen,

Mads Jensen - www.Performance-Parts.dk

Fra Randers
Tilmeldt 17. Sep 10
Indlæg ialt: 380
Fra  Evers EL-teknik aps Skrevet kl. 08:43
Hvor mange stjerner giver du? :

At starte en virksomhed op til 2mio, er noget af en mundfuld!

Kan du ikke starte lidt mindre op, evt. med leasing af maskinerne og leje lokaler?

En anden MEGET vigtig parameter er hvor meget du selv kaster i puljen (fra privat). Det er vigtigt at investorerne kan se at du selv tror på idéen og kaster alle midler efter idéen. 

Alle kræver stor sikkerhed idag. Man får ikke meget på sit glatte ansigt...

Du bliver nødt til at lave nogle budgetter med forventet salg. Et budget kan du bruge til at se hvor meget du SKAL tjene for det løber rundt. Det er bla. her man vurderer om det er realistisk om du kan tjene så meget.

Du kan ikke bruge andre virksomheders tal til noget....det afhænger helt af hvor dygtig du selv er.

Mangler du et godt tilbud på en el-opgave?? 
Evers EL-teknik ApS | Kavalerivej 16, 8930 Randers NØ | tlf. 71 99 83 34 | sk@eversel.dk | www.eversel.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er, som jeg ser det, blot for ikke at svare klart, at banken jo helt korrekt kræver forretningsplan og budgetter med mere. Jeg tør godt skære det ud i pap, at hvis ikke du kan komme med en plan som viser, at banken i princip 0 risiko har ved at låne dig 1-2 mio til projektet "køb ny maskinfabrik" - uden du så i alle fald kan stille med helt sikre kautionister - eller, at banken som minimum kan få 100% dækkende virksomhedspant i maskiner/bygninger, og det tror jeg vil være umuligt i dit scenarie

Du kan helt roligt sætte dig med banken igen og tage snakken, så du forstår, at de reelt kommer til at sige nej, hvis du er i tvivl.


Uden sikkerhed/kautionist ikke en kinamandschance for 1-2 mio. Samme vil gælde Lendino og andet - og crowdfunding af køb af x% af maskinfabrik vil heller ikke være muligt. 

Du har som jeg ser det kun EN mulighed nemlig selv at skaffe mindst 25% af beløbet, og så få ejeren af den virksomhed du skal købe, til at sælgerfinanciere købet = ejeren bliver betalt over tid ved hjælp af din andel af overskud. Den er vanskelig, for ofte virker det jo som om sælger slet ikke får noget, det er jo hans eget overskud han får, MEN omvendt - hvis sælger så kan gå på pension og lade dig arbejde for at køre det hele, så kan det godt sættes rimeligt op

Ellers, skal du finde på noget andet at lave, lade dig ansætte på en lille maskinfabrik, spare op og så på et tidspunkt købe dig ind, når ejeren slet ikke kan undvære dig

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 29. Apr 13
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 23:20
Hvor mange stjerner giver du? :

til Mads :

Banken er PT. det eneste sted jeg har henvendt mig ja, mest af den årsag at jeg nok er opdraget til at hvis banken siger nej, så er der en grund til det =) 

Tilmeldt 21. Sep 14
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 23:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor i landet vil du slå dig ned?
Har måske en virksomhed på hånden eller 2, og kan godt være med invester også.

Tilmeldt 29. Apr 13
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Til Sten Krog

Ja, 2 mio. er mange penge. 

Jo jeg kunne måske godt starte ud med noget mindre, men så ville jeg ikke kunde leve af det. 

Jeg har sagt til min bank at de måtte tage alt hvad jeg ejer af elektronik (TV, stereoanlæg osv) og min helt nye Peugeot tilbød jeg endda også ved siden af min egen opsparing på 85.000. 

Det var heller ikke nok, og forretnings planen er skam også lavet, budget er også lavet både til opstart og til drift. Men som sagt er det jo rimelig fiktive tal, og det meste er taget på erfaring og formodninger hvad angår priser på maskiner, værktøj, strøm, leje osv. 

Prisen på de 2 millioner er jo for virksomheden i form af: Goodwill, Kundekartotek, Maskinpark og værktøj og andet løst, samt råvarelager og andet inventar. 

Det er altså UDEN bygninger, dem lejer jeg mig ind i. 

Det er svært at købe en virksomhed uden maskiner, og så lease dem som du forelsår, da de fleste der er sat til salg gerne vil af med det hele i én pakke, forståeligt nok. 

Mange tak for svar og vejledning Sten. 

Kristian

Tilmeldt 29. Apr 13
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Til John Hannover

Mange tak for svaret, det er taget til note

25% af 2.000.000 er mange penge at spare op på en almindelig månedsløn, så det kan være jeg simpelthen er nødt til at starte ud med noget meget mindre i skala. 

Den sidste idé ved at være ansat på en lille fabrik, ville jo helt klart være min favorit, men den slags muligheder og chancer kommer bare rigtig sjældent :) 

Mange tak for svar og vejledning. 

Kristian 

Tilmeldt 29. Apr 13
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 23:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Til Conradzi 

Jeg har sendt en privat besked

MVH. 

Kristian 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)