Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Parallel import - genopfriskning!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Skal lige have genopfrisket reglerne..

Er bekendt med de generelle regler omkring parallel import, mht. at det er ulovligt hvis det er udenfor EU, men lovligt indenfor pga. varernes frie bevægelighed.

Meeen.. Hvis jeg parallel importerer et produkt fra f.eks. Tyskland, som et mellemstort dansk firma har eneret på distributionen af. - kan de så gøre noget for at forhindre mig i det? Såvidt jeg ved kan de ikke gøre noget som helst, men er alligevel kommet i tvivl?

Har jeg ret i at jeg uden at bekymre mig om pludselige retssager (som jeg ikke kan vinde), kan importere fra tyskland? (ved godt en evt. agenturhaver vil komme med bål og brand, og true med retssag)

Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 14:36

Hej Raasdal

Hvis det/de varenumre een gang har været solgt eller markedsført i EU så må du frit købe og sælge overalt i EØS landene. Nu ved jeg ikke hvad det er for varer, men det kan være hensigtsmæssigt at checke at de varenumre det omhandler er nøjagtigt de samme som de der sælges idag i EØS.

På samme måde kan det være hensigtsmæssigt at checke at din tyske grossist ikke har importeret varen fra et ikke-EØS land. Og er du i tvivl må du bede din tyske grossist om at bekræfte dette og allerhelst fremvise fakturagang helt fra brandholder til dig.

Ellers for du alt held og lykke herfra.

vh/ Jan

Tilmeldt 29. Jul 06
Skrevet kl. 15:00

Min tyske leverandør henter det selvfølgelig hjem fra et ikke-EØS land, men det er fordi producenten ligger i HongKong. Den tyske grossist har eneretten på distribution i Tyskland. Så burde ikke være et problem der :)

Tilmeldt 29. Jul 06
Skrevet kl. 17:08

Kom lige i tanke om en ekstra ting jeg skulle have styr på..

Hvis man henter et produkt hjem som indeholder "dele" fra et mærke som der er agentur på.. Hva så?

Et eksempel kunne være et håndbygget fjernsyn, som er bygget på Phillips dele, men som selvfølgelig ikke har Phillips mærke på, men blot bruger Phillips reservedele.. Kan man komme i problemer ved import af sådan udenfor EU?

Fra Brande
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 591
Fra  www.wristease.dk Skrevet kl. 17:16

hejsa

nu vil jeg også gerne lige spørge, hvis ham jeg køber det importerer det fra østen, men jeg køber fra firmaet i Tyskland og denne varer sælges overalt i europa, men den kommer selvfølgelig oprindelig fra østen er det så lovligt, for jeg er ved at lave en kanon kontrakt på at sælge varen i Danmark, men er det helt lovlig når firmaet med navnet findes i Danmark?????

hilsen den fortvivlede

thomas

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)