Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

købt bil af privat, . skal sælge den igen... moms??

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 18. Sep 07
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa..

Har købt en bil til firmaet af en privatperson til 42.000,- 

Skal til at sælge den nu, hvordan gøre jeg det uden at tabe penge,  moms etc.......

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 21:28

Du finder en køber og en pris og så lægger du moms på.

Reglerne om brugtmoms benyttes jo tit med brugte biler, men en af betingelserne - at bilen købes med henblik på videresalg - opfylder du jo ikke.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:04

????????

Det svar må du egentlig godt uddybe så også jeg forstår det. Vi taler om en bil der er købt uden moms, og derved en bil som der ikke er afløftet moms på.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 30. Sep 07
Skrevet kl. 00:22

Jo, han har købt bilen for 42.000.

Efter et stykke tid har den måske en markedsværdien der er faldet til 35.000, så han sælger den for dette beløb inkl. moms (28.000 + moms).

Tilmeldt 30. Sep 07
Skrevet kl. 00:27

.. men det var jo ikke det ønskede svar på hvordan man gjorde det uden at tabe penge, moms etc.

Momsregistrerede virksomheder interesserer sig jo for prisen ex moms. På bilen var det 42.000. Hvis han havde kunnet finde en tilsvarende hos en momsregistreret virksomhed til 42.000 inkl moms, så havde der været mere moms at spare.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 00:32

Hvorfor mener du at bilsalget skal momses. Jeg er godt nok ikke momsekspert (den del har jeg Danmarks måske bedste momsrådgiver til at tage sig af) men her taler vi om en hvor der ikke er betalt og dermed afløftet moms ved købet.   

Tilmeldt 30. Sep 07
Skrevet kl. 00:48

Spørgsmålet er ikke hvad der skal momses. Det skal alt! Gulerødder skal. "Porto og ekspedition" skal - selvom en del af gebyret dækker porto der er købt uden moms. Ting købt af privat skal - medmindre man benytter de helt specielle regler om brugtmoms, der bl.a. forudsætter at genstanden er købt til videresalg. Ting købt af ikke-momsregistreret virksomhed (50.000 kr grænsen) skal. Ting købt i udlandet skal - der laves godt nok et regnestykke med at lægge dansk moms til og trække det fra, men effektivt tar du aldrig 25% op af lommen i den situation.

Spørgsmålet er hvad der ikke skal momses. Jo, der er nogle få ting. Hvis du sælger porto, persontransport, sundhedsydelser eller klasseundervisning m.v. skal du ikke lægge moms på ved salg. Hvis du ikke er momsregistreret (fordi du har valgt det og du omsætter for under 50.000 kr) skal du heller ikke lægge moms på. Hvis du sælger til export (udenfor EU eller til momsregistreret indenfor EU) skal du heller ikke lægge moms oveni.

Tillykke med din momsrådgiver.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 01:04

Og dermed siger du også at det er fuldstændig ligegyldigt om det er en personbil, en gulpladebil under 3 tons, en gulplade bil over 3 tons, og om der er tale om en bil som anvendes 100% erhvervsmæssigt eller delvist erhvervsmæssigt. 

Jeg ville måske nok lige tænke mig om en ekstra gang inden jeg svarede på det spørgsmål. Prøv at kig i Skats Momsvejledning afsnit Q.2.5. eller i "Bilbogen";  http://www.hlb.dk/publikat/bilen/side7.htm En bog som jeg var medforfatter til i min tid i HLB. Dog ikke på momsdelen, herunder afsnit 6.2.1. der beskriver reglerne ved køb, drift og salg af biler.

Tilmeldt 18. Sep 07
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 19:13

Har fået vide, at jeg kan sælge bilen uden at skulle lægge moms på... (DOG - hvis bilen bliver solgt for mere end de 42.000 som jeg har givet for den, så skal der moms på overskudet)..

Tilmeldt 30. Sep 07
Skrevet kl. 19:29
Side 1 ud af 2 (17 indlæg)