Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forskudsopgørelse og enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Aug 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminobrugere. 

Jeg er ny indenfor iværksætterfaget og står for første gang overfor skattemæssige udfordringer. Jeg håber, at I vil kunne hjælpe.

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, startet i marts 2017, som vil have ca. 40.000kr i forventet overskud for 2017. Da jeg startede virksomheden i marts og ikke vidste, hvad der ville komme til at ske med den, var jeg ikke inde at rette på min forskudsopgørelse på daværende tidspunkt. 

Da jeg nu har dannet mig et overblik og ved nogenlunde, hvad overskuddet kommer til at være, ville jeg så gå ind at ændre det. Jeg kan så forstå, at SKAT går direkte ind, og benytter dit personfradrag som sikring for, at jeg får indbetalt min virksomhedsskat (og mit personfradrag, som normalt er fordelt ud over hele året, dykker derfor til 0). Dette irriterer mig, da jeg egentlig meget godt kan lide, at personfradraget er connected til min SU, mens alt andet, jeg tjener, er fuldt beskattet. 

Jeg overvejer derfor at undlade at ændre min forskudsopgørelse for 2017 før sidst på året, og så i stedet lave en frivillig indbetaling af min skat fra virksomhedens overskud i December måned. Er der noget, der holder mig fra at gøre dette? 

Jeg håber, at I kan hjælpe. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46609
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:23

Nej som ikke for år 1 MEN du vil have en klar risiko for at skat går ind og sætter et fast beløb for dig fremover, da du har vist ikke at ville følge skatteregler om at beskattes under året

Jeg synes også det er en "fjumset" grund at ville holde ting især. Det kan du jo helt og aldeles via forskud og du ved jo hvad din SU var inden, så det er jo bare mentalt at regne med samme fremover.

Jeg ville korrekt ændre nu. Du undgår også rente for for sen betaling og altså, at skat låser dit forskud på et større beløb for at være sikker på at få skatten til tiden

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Aug 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:45

Tak for svaret, John! 

Dog én ting mere: Hele idéen om forventet resultat forvirrer mig en smule. Det kan jo altid svinge usandsynligt meget. Både afhængig af kunder, tid, investeringer etc. Chancen for at man kan ramme præcist et år i forvejen er da en kende lille for "ustabile" iværksættervirksomheder, er den ikke? 

Lad os sige, at jeg fra næste år skriver 100.000DKK som resultat, men ender med kun at tjene 50.000. Så giver det da mere forvirring end struktur, da det vil betyde tilbagebetalinger af skat? I stedet, synes det da at være en nemmere løsning, at opgive resultatet til sidst på året, når man kender det, og så betale det præcise beløb ind og undgå fejl? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46609
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:52

Det gør det for dig og alle andre . også for alle store selskaber. Hvad du finder lettere forstår jeg men det er mod skatteloven om forskud og betaling af skat under året

Der er intet til hinder for at du starter med f.eks 40.000 og så retter til når året er kommet videre, sidste gang i oktober for at det får effekt. Her vælger du så godt du kan
Selvstændighed betyder så generelt altid at man enten skal af med mere eller skal have penge retur, det er livet, du må bare ramme så godt du kan. Om du ligger lidt i underkanten reagerer skat ikke på, kun hvis det er større forskelle. Så får du bare en ekstraskat og rente

I øvrigt kender man ikke altid resultatet den 31/12. Ofte har man der lageroptælling som jo påvirker meget og der kan være en lang række skattereguleringer mm

Der sker ikke noget år 1 normalt men opdager skat (og det gør de) at man konsekvent ligger for lavt i forskud for at bruge skat som kassekredit, så låser de ens forskud, f.eks. på 100.000 kr og det er besværligt
Skat vil ikke agere kassekredit og har jo også langt større risiko for at folk der ikke forskudsregistrerer, slet ikke har til skatten når året er slut, så derfor er loven som den er

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)