Mit spørgsmål lyder; om det er en dårlig ide at punge ud med en masse penge til google adwords, når man i forvejen lægger i toppen (eller top 5) med ens søgeord på google?
Det kan jo være, at man får lige så mange kunder ind som før, selvom man ikke har google adwords. Man kunne selvfølgelig prøve sig frem, med at "pause" ens adwords, men jeg tør simpelthen ikke gå glip at de kunder jeg "måske" mister ved dette.
Jeg håber der nogle af jer der har nogle synspunkter på denne problemstilling.
Det er altid en god idé at satse på mere end én markedsføringskanal. Der er ca 1/3 brugere som vælger (af én eller anden grund) at klikke på AdWords fremfor de organiske resultater. En metode, som jeg sommetider arbejder på er, at hvis du ligger i toppen (eller above the fold med en tydelig titel), køber du AdWords lidt længere ned i søgeresultaterne. Ligger du derimod lidt længere nede i søgeresultaterne, kan du købe topplaceringer... Du kan evt. minimere dit budget og se om det har en stor effekt - men lad vær med pludselig at stoppe ;-)
/Marcel Fuursted
Heydesk - kontorlokaler og mødelokaler over hele verdenen
Du skal også tage med i betragtning, at din reklame vil/kan blive vist på andre sider end Google via adsense programmet. Så du vil højst sandsynligvis modtage mere trafik. Spørgsmålet er så bare om det er en skalering af Google's rene søgemaskinetrafik rent kvalitetsmæssigt..
Det er ikke så svært at finde ud af hvis du installerer salgssporing og analytics - så vil du kunne finde ud af hvor dine kunder kommer fra - organisk eller ppc ... og du kan spore hvilke klik og henvisninger der fører til salg ...
Som udgangspunkt er det jo fantastisk at ligge i toppen i det organiske index, men som Christian skriver er der en hel del klik, der stadig kommer fra annoncerne. Der er stor uenighed om hvor mange, men 1/3 er slet ikke forkert.
Mike Moran (IBM guru) har påvist flere gange at den samlede ROI ved både at være eksponeret under sponsored links og i det organiske index er højere end hvis du holder dig til enten det ene eller det andet.
Hvis du føler du ligger så stærkt nu at du søger andre muligheder for optimering kan jeg anbefale Mike Morans bog "Do it wrong quickly".